Hester Fix – van Os, leerlingbegeleider en docent

“Het geeft voldoening als je een leerling ziet opbloeien en ontwikkelen”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het leerlingbegeleider en docent Hester Fix – van Os.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Ik geef Nederlands en Engels in de onderbouw en Nederlands in mavo 4. Daarnaast ben ik leerlingbegeleider van de onderbouwklassen, examenklas 4 mavo en een enkele bovenbouw-leerling. Mijn drijfveren bij Luzac zijn: alle aandacht kunnen schenken aan elke leerling, samen met leerlingen voor het beste eindresultaat gaan, waarbij het proces net zo belangrijk is als het eindresultaat zelf.”

“Ik ben een luisterend oor voor leerlingen en help hen bij het leren, hun huiswerkplanning en het optimaal indelen van hun tijd. Ik vind het belangrijk om leerlingen op een positieve manier te coachen en begeleiden. Bij Luzac is er gelukkig veel ruimte voor. Het is belangrijk dat kinderen voelen dat we naar ze luisteren en alle tijd nemen om hen te helpen. Ieder kind is uniek en elk kind heeft een andere benadering nodig.”

“Het geeft voldoening als je een leerling ziet opbloeien en ontwikkelen. Dat gaat soms met vallen en opstaan, maar dat hoort ook bij een leerproces. Elke dag is anders op  Luzac. Voor leerlingen is het fijn om in een kleine vertrouwde groep les te krijgen. Dat ze merken dat alleen het beste goed genoeg is voor hen. Samen gaan we voor het hoogst haalbare.”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“Voordat de lessen beginnen ben ik in het lokaal waar ik het digibord opstart en Its Learning en Magister tevoorschijn tover. Dit zijn de elektronische leeromgevingen waarmee wij werken. De leerlingen komen binnen en ik begroet ze persoonlijk. Iedereen heeft wel iets te vertellen dus we doen een kort rondje hoe het gaat. Vaklessen en leerlingbegeleidingsuren wisselen elkaar af.”

“Ik zie mijn leerlingen meerdere uren per dag. Dat schept een band en ik weet precies wat welke leerling nodig heeft. Het kan zijn dat we klassikaal leren een planning te maken voor het huiswerk en verschillende overhoorprogramma’s uitproberen. Als er veel leerwerk is, geef ik de leerlingen tijd om een toets te leren. Soms heeft iemand veel moeite met een vak, dan ga ik overhoren of helpen met het maken van een samenvatting, een mindmap of leerschema. Er is ook tijd gereserveerd voor de mentorgesprekken. Het gaat dan niet alleen over de resultaten in cijfers, maar ook over de leerling zelf, als persoon. Leerlingen leren meer als ze zich gesteund voelen.”

“Na de lessen werk ik mijn mails weg en bel ik met ouders of collega’s. Soms staan er persoonlijke gesprekken gepland met ouders en elke week vindt er het leerlingbegeleidersoverleg plaats. Ook bereid ik tussendoor mijn eigen lessen voor. Door gebruik te maken van tools zoals LessonUp, YouTube en bbcteens.online, zijn mijn lessen actueel en interactief. Dat houdt mij scherp en het is voor de leerlingen aantrekkelijk.”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Luzac is een warme, betrokken school waar elke leerling tot zijn of haar recht komt. Bij Luzac hebben we de expertise, tijd en aandacht om elke leerling op de juiste manier te begeleiden. Als een nieuwe leerling komt kennismaken, kijken we niet teveel achterom. We willen juist alles horen over zijn of haar ambities, talenten en wensen. Dit werkt heel motiverend en leerlingen bloeien snel op. Door succeservaringen krijgen ze alleen nog maar meer zelfvertrouwen.”

“Ook als een leerling even moeite heeft met een vak, helpen we hem of haar er weer bovenop. Daar nemen we echt de tijd voor. Soms zijn het kleine stapjes, maar we komen altijd vooruit. Doordat we veel vertrouwen en flexibiliteit bieden, halen we leerlingen uit hun comfortzone, waardoor ze ontdekken dat ze tot heel veel in staat zijn. Dit maakt een kind trots, nieuwsgierig en  weerbaar op een  verantwoorde manier.”

“Alle vakdocenten staan in nauw contact met de leerlingbegeleiders, de lijnen zijn kort. Hierdoor signaleren we de dingen snel en spelen we wendbaar en daadkrachtig in op situaties. We denken ik kansen en oplossingen. Extra gesprekken, een steunles of bijles? We regelen het!”