Lotte Dudock, tutor

“Mijn doel is om leerlingen meer zelfvertrouwen te geven”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het tutor Lotte Dudock.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac? 

“Mijn rol is die van tutor, zowel in de onderbouw als bovenbouw. Op dit moment studeer ik Wijsbegeerte en ik denk dat het inherent is aan die studie dat je kennis wilt delen met anderen. Als ik later groot ben, wil ik ook graag het onderwijs in!”

Hoe ziet jouw  gemiddelde werkdag eruit? 

“Het grootste deel van mijn dag geef ik steunlessen. Voornamelijk begrijpend lezen voor Nederlands of Engels. Iets waarvan ik snap dat leerlingen het niet zo leuk vinden, maar wat ik zelf juist ontzettend leuk vind. Ik houd van woorden. Ik vind het super knap van leerlingen als ze hardop nadenken. Dat is toch een kwetsbare houding, zeker als je niet zeker bent van je antwoord. Mijn doel is om leerlingen meer zelfvertrouwen te geven en te zorgen dat ze zich steeds beter kunnen uitdrukken.”

“Ik surveilleer ook tijdens de studie-uren. Leerlingen leren dan voor toetsen, of maken hun huiswerk. Hierdoor hoeven ze thuis vaak bijna niets meer te doen. Het is fijn voor de docenten en mentoren om te weten wat er allemaal gebeurt tijdens zo’n studie-uur, dus ik praat hen altijd even bij.”

“Verder biedt Luzac me extra uitdagingen aan. Zo heb ik vorig jaar een aantal Nederlands-lessen mogen overnemen. Toen had ik ineens een hele klas! Ook heb ik dit jaar de profielwerkstukken van de MAVO begeleid. Bij al dit soort dingen word ik goed begeleid door de docenten en staf. De leerlingen zien groeien, de ondersteuning van al mijn collega’s, en voor mijzelf ook de mogelijkheid om me te blijven ontwikkelen maakt Luzac een heel fijne werkplek.”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Omdat Luzac zo’n kleinschalige school is, is er voor elke leerling een aanpak op maat. Iedereen leert anders en heeft andere ambities, doelen en wensen. De oplossingen zijn er altijd, maar bij Luzac is het ook echt mogelijk om die te ontdekken en te implementeren. Elke leerling voelt zich hierdoor gezien en begrepen.”