Rosa Dunki Jacobs, leerlingbegeleider

“Bij Luzac is er genoeg tijd, ruimte en aandacht voor goede persoonlijke begeleiding.”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het leerlingbegeleider Rosa Dunki Jacobs.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Als leerlingbegeleider heb ik 3 klassen onder mijn hoede: 4-HAVO, 5-HAVO en 5-VWO. De kern van mijn werk is dat ik onze leerlingen help met het behalen van hun doelen voor dit schooljaar. Dat kan van alles zijn: overgang naar een volgende klas, opstromen naar een hoger niveau, het behalen van het diploma of het vinden van een passende vervolgopleiding. Bij Luzac is er genoeg tijd, ruimte en aandacht voor goede persoonlijke begeleiding. We haasten niet en doen het in kleine stappen.”

“Waar de ene leerling al heel zelfstandig werkt en dus minder sturing van mij nodig heeft, spreek ik andere leerlingen elke week op vaste momenten. Ik vind het fijn om leerlingen op weg te helpen, een luisterend oor te bieden en overzicht te creëren. Als een leerling zich optimaal gesteund voelt, neemt het zelfvertrouwen toe en gaan de cijfers omhoog. Dat is altijd weer mooi om te zien.”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit? 

“Mijn dag loopt altijd anders dan gepland, dus saai is mijn werk in ieder geval nooit. Toch een voorbeeld van hoe mijn dag eruit kan zien: ik check mijn mail en bereid mijn mentoruur voor. In het mentoruur met mijn eindexamenklas bespreek ik met de leerlingen het rooster voor de eerste schoolexamenweek, hoe het ervoor staat met de voorbereidingen en waar ze eventueel hulp bij nodig hebben.”

“Vervolgens heb ik met de andere leerlingbegeleiders en onze conrector leerlingbegeleiding een overleg waarin de gang van zaken op school wordt besproken. Ik heb 1 op 1 gesprekken met een aantal leerlingen, we maken actieplannen waarin leerdoelen en afspraken worden vastgelegd en we kijken samen even naar hun planning. Tussendoor bel ik een ouder en beantwoord ik allerlei vragen van leerlingen die gedurende de dag onze mentorkamer binnen komen wandelen.”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Door onze kleinschaligheid en flexibiliteit kunnen we het onmogelijke mogelijk maken. Ook de oprechte betrokkenheid van docenten, staf en mentoren is uniek. Er is aandacht voor elke leerling. Hierdoor worden achterstanden of aandachtspunten direct opgemerkt en krijgen leerlingen bij ons de kans om het allerbeste uit zichzelf te halen.”