Alexandra van Bon, leerlingbegeleider en docent

“Maatwerk is het uitgangspunt, in plaats van een uitzondering.”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het leerlingbegeleider en docent Alexandra van Bon.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?:

“Ik ben docent bedrijfseconomie en leerlingbegeleider. Mijn energie haal ik uit de individuele gesprekken met leerlingen. Samen bepalen we hun doelen en bespreken we hoe zij deze gaan bereiken. Voor de meeste leerlingen is Luzac een intensieve tijd vol indrukken en hoogtepunten. Het is fijn dat ik daarin een luisterend oor ben. Een aanspreekpunt waar ze altijd op kunnen rekenen. Als de leerling een fijne tijd heeft gehad bij Luzac en zijn of haar doelen heeft behaald (en dat reikt verder dan een diploma, dat gaat ook om persoonlijke ontwikkeling), dan ben ik meer dan tevreden!”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“Alle dagen bestaan voor mij uit heel goed luisteren en ook heel veel praten. Ten eerste omdat ik dus dat luisterende oor ben voor leerlingen, ten tweede omdat ik veel lesgeef en veel bijpraat met leerlingen, hun ouders én de andere docenten. Om de lessen heen zit ik dus vaak apart met leerlingen, of we doen dat digitaal. Nu in deze tijd is dat natuurlijk de norm. Teams, mailen, appen, bellen. Vaak stem ik ook af met de rector, conrector leerlingbegeleiding, examencoördinator, administratie, roostermaker, andere docenten, decaan en vooral ook de ouders. Verder heb ik regelmatig vergaderingen met de andere leerlingbegeleiders. We bespreken de planning voor de komende tijd. Op dit moment dienen de schoolexamens zich aan. Voorafgaand hieraan biedt Luzac extra studiemomenten en steunlesuren in de avonden en weekenden. Voor sommige leerlingen is het erg verstandig gebruik te maken van deze momenten en wij als leerlingbegeleiders gaan hier actief achteraan. Uiteraard is Corona inmiddels ook een vast punt op de agenda. Hoe verlopen bijvoorbeeld de online lessen bij leerlingen die (uit voorzorg) in quarantaine zijn? Tot slot heb ik regelmatig contact met een ouder of een leerling die ik bel om te vragen hoe het gaat. Vaak voel je wel aan dat er dingen zijn waar je over mee kunt denken, of dat er behoefte is aan wat extra betrokkenheid. Het is geweldig dat hier op Luzac alle ruimte voor is.”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“De kleine klassen, zeer goed onderwijs, veel persoonlijke aandacht en natuurlijk de individuele begeleiding. De leerling wordt écht gezien. Maatwerk is het uitgangspunt, in plaats van een uitzondering.”