Feike Vermaning, docent en leerlingbegeleider

“We doen het echt samen en altijd transparant.”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het docent en leerlingbegeleider Feike Vermaning.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Ik ben werkzaam als docent Wiskunde. Ik geef les aan VMBO en havo. Vanaf schooljaar 2020-2021 ben ik tevens leerlingbegeleider van een aantal leerlingen. Ik kende Luzac al, ik heb jaren geleden bij Luzac Groningen gewerkt. Sinds 1 mei 2020 heb ik het reguliere onderwijs verlaten en ben ik met prepensioen. De cultuur binnen het reguliere onderwijs stond me niet meer aan: vergaderen om het vergaderen, steeds vollere klassen, vernieuwing op vernieuwing met daarbij steeds minder aandacht voor de leerling. Het heeft mij doen besluiten op mijn 63ste te stoppen.”

“Toch ben ik dus weer aan de slag gegaan. Binnen de kleinschalige en hoogwaardige setting van Luzac heb ik alle tijd en ruimte om iedere leerling op zijn of haar niveau te kunnen bedienen. De uitspraak ‘zien en gezien worden’ geldt niet alleen voor de leerlingen, zeker ook voor het personeel. Er zijn korte lijnen, we kunnen snel concrete besluiten nemen en er is een werksfeer waarin iedereen zich goed voelt en het maximale kan geven aan de leerlingen.”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“De lessen zijn op mijn verzoek verdeeld over de 3 middelste dagen van de week. Waarbij ik elke studierichting elke dag een uur les kan geven. Voldoende tijd om mijn programma door te werken en volgens een mooi verspreid rooster. Ideaal voor mijn studenten om de stof uit te werken en te laten bezinken. Mijn rooster bevat enkele tussenuren die ik perfect kan vullen met de tweewekelijkse gesprekken die ik als leerlingbegeleider met mijn leerlingen voer.”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Bij Luzac kunnen we maatwerk bieden. Versnellen of juist onthaasten, vakken op verschillende niveaus of gesplitst examens doen. Differentiatie is mogelijk zonder iemand uit het oog te verliezen. Individuele aandacht in de vorm van goede gesprekken of steunlessen, waarbij we ook de ouders op de hoogte houden.”

“We zorgen ervoor dat leerlingen nooit achterop raken of door de bomen het bos niet meer zien. Ik ervaar het als zeer doeltreffend en effectief dat we buiten de kaders kunnen denken én handelen. En dat we werken op basis van duidelijke afspraken tussen school, de leerlingen en hun ouders. We doen het echt samen en altijd transparant.”