Irma de Jong, leerlingbegeleider

“Gehoord en gezien worden is voor veel leerlingen een verademing”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het leerlingbegeleider Irma de Jong.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Al vanaf de opening van onze Haarlemse vestiging ben ik in dienst als leerlingbegeleider. De leukste baan in de hele wereld! Ergens eind februari 2001 sprak Pepe Leertouwer de voor mij magische woorden: ‘als ik een pand heb, heb jij een baan’. Om me zo goed mogelijk voor te bereiden, ben ik vanaf dat moment één dag in de week naar Luzac Amsterdam geweest. Gerwi Warrink, een zeer ervaren leerlingbegeleider, heeft mij onder haar hoede genomen en mij de beginselen van het leerling begeleiden uitgelegd.”

Hoe zit jouw  gemiddelde werkdag eruit? 

“Mijn werkdagen vliegen om. Geen dag is hetzelfde en het lukt lang niet altijd om mijn agenda te volgen. Op een dag waarop alles zonder slag of stoot verloopt, spreek ik ieder uur 2 tot 4 leerlingen.”

“Standaard in een gesprek: samen de planning doorlopen. “Zijn er zaken waar je tegenaan loopt? Heb je ergens steunles voor nodig?” Het kan zijn dat we op zoek gaan naar een andere manier van leren, maar het kan ook zijn dat we gewoon even goed moeten bijpraten. “Heb je een leuk weekend gehad? Wat voor plannen heb je deze week? Hoe zit je in je vel, wat gaat goed en waar zie je tegenop?” Ik leer mijn leerlingen door en door kennen, waardoor ik ze nóg beter kan begeleiden. Daadwerkelijk gehoord en gezien worden is voor veel leerlingen een verademing na het reguliere voortgezet onderwijs.”

“Er zijn ook dagen dat leerlingen die niet ‘op de agenda staan’ me heel hard nodig hebben. Die ene leerling met ASS die overprikkeld is, een faalangstige leerling die allerlei beren op de weg ziet, of een ADD’er die zich al de hele dag niet goed kan concentreren. Ik ben er voor iedereen. Leerlingen met enorme drempelvrees die ik telefonisch naar school weet te praten. Leerlingen met verdriet. Kortom: het schiet alle kanten op. En dat mag! Bij Luzac is hier de ruimte en aandacht voor. Wij denken in oplossingen en echt, die zijn er altijd.”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Luzac: the place where everybody knows your name. Een veilige, rustige en inspirerende plek waar je jezelf kunt zijn en goed geholpen wordt. Of het nu om het doorgronden van de lesstof gaat, het leren plannen of leren leren, of om meer zelfvertrouwen op de bouwen: wij zijn er.”

“Een plek ook om verder te komen dan een doorstroomtoets ooit heeft aangegeven. Ik heb leerlingen met goed gevolg de stap van VMBO via de HAVO naar het VWO zien maken. We bieden structuur. Dat is een woord waar leerlingen eigenlijk niets mee te maken willen hebben, maar waar ze uiteindelijk allemaal dol op zijn.”

“We hebben vaak oeverloos geduld, het luisterend oor en de brede schouder, maar waar nodig zijn we ook de denkbeeldige zweep of mattenklopper!”