Maaike Trimbach, docent

“Bijzonder vind ik de grote flexibiliteit.”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het docent Maaike Trimbach.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Ik ben docent Duits. Op Luzac is dankzij de kleine klassen alle ruimte en tijd voor een persoonlijke aanpak. Dat vind ik heerlijk voor mijn leerlingen en voor mezelf. Toen ik zelf op de middelbare school zat, vond ik het overdreven als leraren zeiden dat ze trots op me waren. Zij deden toch gewoon hun werk? Pas nu ik zelf docent ben, begrijp ik dat ze het meenden.”

“Ik ben oprecht trots op een leerling als die veel moeite had met mijn vak, vervolgens samen met mij hard gewerkt heeft en uiteindelijk goede cijfers haalt. Nog blijer word ik, als zo’n leerling plezier krijgt in de Duitse taal en interesse in de Duitse cultuur. Dat is soms wat teveel gevraagd hoor, maar het is soms een prachtige bonus.”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“Ik werk twee dagen per week bij Luzac. De school is vlakbij mijn huis, meestal loop ik naar school. Een wandelingetje van nog geen tien minuten door de Groninger binnenstad, dat is geen straf! Vaak ben ik ruim op tijd, zodat ik rustig wat voorbereidingen kan treffen.”

“Ik begin beide dagen met een piepklein en enthousiast HAVO2-klasje. Dat is altijd een vrolijke start van de dag. Daarna heb ik een HAVO-eindexamenklas en VWO-eindexamenklas, soms als blokuur. Dat is best intensief, maar ook erg leuk, omdat we inhoudelijk wat verder kunnen gaan met de taal dan in een beginnersgroep als HAVO2. Ik heb soms ook een eindexamenleerling alleen, omdat dat rooster-technisch beter uitkomt. Dan kunnen we echt even flink aan de bak met specifieke vragen.”

“In de pauzes is ruimte voor bijkletsen met collega’s, maar ook om te sparren over de aanpak van bepaalde leerlingen of lessen. Vanuit de docentenkamer hebben we mooi uitzicht over de Vismarkt en op een marktdag schiet ik vaak even de markt op voor een visje of verse groenten voor thuis.”

“Aan het eind van de dag is er altijd nog wel iets administratiefs te doen. Magister invullen, mailtjes versturen, informatie opzoeken waar leerlingen om gevraagd hebben. Met het wandelingetje naar huis via de Grote Markt – een kleine omweg in vergelijking met de ochtend, je moet nooit twee keer dezelfde route lopen – sluit ik de dag af.”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Vooral ons onderwijs op maat. Daar kan geen enkele reguliere middelbare school tegenop. Persoonlijke aandacht voor elk niveau, elk leertempo, elk karakter en alle denkbare persoonlijke omstandigheden. Leerlingen komen bij ons als ze in het reguliere onderwijs vastlopen, zich niet thuis voelen op een grote school, topsport of een ander talent combineren met school of meer begeleiding nodig hebben. Of omdat ze in één jaar hun diploma willen halen.”

“Bijzonder vind ik ook de grote flexibiliteit. Je kunt in elke fase van het schooljaar instappen. Door de kleine klasjes kun je tijdens de les gemakkelijk inspelen op de individuele behoefte van de leerling.”