Roel van Wordragen, conrector

“Bij Luzac draait het 100% om de leerling.”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het conrector leerlingbegeleiding Roel van Wordragen.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Als conrector en roostermaker ben ik op onze vestiging medeverantwoordelijk voor de organisatie van het onderwijs. Zo maak ik de lesroosters en zorg ik ervoor dat de lessen worden gegeven door capabele docenten die passen bij ons type onderwijs. Ook speel ik een rol in de werving en selectie van nieuwe docenten en daag ik collega’s elke dag uit om de beste versie van zichzelf te worden én blijven.”

“Daarnaast houd ik me bezig met onderwijsontwikkeling. Samen met de onderwijsbeleidsgroep en de overige conrectoren in het land, blijven we schaven aan de onderwijsvisie van Luzac. Onderwijs is immers altijd in beweging en Luzac speelt hier snel op in. Luzac staat dan ook voor wendbaarheid en daadkracht. Dingen die vandaag niet goed gaan, kunnen we morgen anders doen. Dat vind ik echt fantastisch.”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“Meestal start ik met mutaties doorvoeren op het rooster. Daarna is er overleg met Jackeline en Ilse, onze rector en conrector leerlingbegeleiding. Zijn er bijzonderheden? Dan kunnen we daar direct achteraan. “Dat komt morgen wel”? Daar zijn we niet zo van. Bij Luzac pakken we door.”

“Vervolgens heb ik lesbezoeken om docenten te observeren en evalueren. Daarna: surveilleren in de studiezaal, een werkinstructie maken over een nieuwe tool voor de docenten, bijpraten met collega’s en mails wegwerken. Ook maak ik nog even tijd om ouders te bellen of een steunles in te plannen voor een leerling.”

“Tussendoor is er een online vergadering. Tot slot heb ik een sollicitatiegesprek met een potentieel nieuwe docent. Mijn dagen zijn altijd veelzijdig en uitdagend.”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Bij Luzac draait het 100% om de leerling. Daar is alle tijd, aandacht en ruimte voor. Iedere leerling heeft een eigen hulpvraag en daar spelen we goed op in. Dankzij onze kleine klassen gecombineerd met onze grenzeloze bereidheid om leerlingen te helpen, bedienen we iedere leerling succesvol op maat. Het is altijd weer mooi om de resultaten hiervan te zien.”