Hanneke Duijvestein, docent en leerlingbegeleider

“Achterstanden? Die kennen we dus niet”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het docent en leerlingbegeleider Hanneke Duijvestein.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Als docent Economie en Bedrijfseconomie wil ik elke les, samen met de leerlingen, met een positief gevoel afsluiten. Zo van: ja, dit hebben we goed gedaan, we hebben veel geleerd en hier hebben we iets aan. Door mijn carrière in het bedrijfsleven kan ik de lesstof goed vertalen naar voorbeelden uit de praktijk en je ziet dat dit de leerlingen aanspreekt. De lesstof gaat hierdoor ‘leven’ waardoor ze alles beter begrijpen en onthouden. Naast docent ben ik ook leerlingbegeleider. Ik ben er voor de leerlingen, maar zorg er vooral voor dat ze zelfredzaam zijn. Ik zie mijzelf als vliegende keep: als ik nodig ben, kunnen zij altijd bij mij terecht. Ondertussen houd ik alle vorderingen en aandachtspunten in de gaten en stuur ik als dat nodig is op tijd bij. Op Luzac zijn er korte lijnen en kunnen we snel beslissen en doorpakken. Dit zit verankerd in het ondernemende karakter van Luzac en dat past ook goed bij mij.”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“In principe geef ik hele dagen les. De lessen zijn voor mij zeer gevarieerd omdat ik zowel het vak Economie als Bedrijfseconomie geef aan 7 verschillende klassen (3M, 4M, 3HV, 4H, 5H, 5V, 6V). Het is een enorme én leuke uitdaging om iedere les weer goed voor te bereiden en met iets bijzonders te komen wat echt blijft hangen bij de leerlingen. Dat voorbereiden doe ik aan het einde van de dag, veelal op school en soms thuis, net als het nakijken van de toetsen en examens. Zowel de kleine als de grote pauze probeer ik altijd even weg te gaan uit mijn lokaal en naar buiten te gaan of in de docentenkamer de lunch te nuttigen samen met alle collega’s.

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Luzac is naar mijn mening een goede school voor leerlingen die het allerbeste onderwijs willen krijgen door positief ingestelde docenten en ondersteund door een strak georganiseerd, modern schoolsysteem. De vorderingen van leerlingen zijn te allen tijde inzichtelijk en er wordt adequaat actie ondernomen als dat nodig is. Denk aan online les bij absentie, steunlessen, een zelfstandig werkprogramma en aangepaste roosters voor topsporters, etc. Achterstanden? Die kennen we dus niet. Wij maken alles mogelijk. Daarnaast is het voor de leerlingen een leuke school omdat het relatief kleine aantal leerlingen positief bijdraagt aan de saamhorigheid binnen de school; iedereen kent elkaar en gaat leuk met elkaar om.”