Jasper Halman, conrector

“Wij willen het beste uit onze leerlingen halen”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het conrector leerlingbegeleiding Jasper Halman.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Sinds dit schooljaar ben ik conrector leerlingbegeleiding. Vanuit deze rol ben ik verantwoordelijk voor de kracht van Luzac: de persoonlijke begeleiding die wij elke leerling geven. Om de kwaliteit van deze begeleiding te blijven verbeteren, coach ik onze leerlingbegeleiders en praat ik ook veel met onze leerlingen. Daarnaast heb ik veel contact met de ouders en de docenten. Het is dus eigenlijk ook een echte spilfunctie, omdat ik zowel intern als extern met iedereen in contact sta. Een van mijn drijfveren bij Luzac is dat wij het beste uit onze leerlingen willen halen. Elke leerling krijgt een leerplan op maat en merkt dat we door hem of haar door het vuur gaan.”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“Mijn werkdag begint altijd met het controleren van mijn mail en Magister. Ik beantwoord vragen van ouders, leerlingen en collega’s en daarna begin ik met het controleren van de behaalde huiswerk-minnen. Vervolgens komen de eerste leerlingen binnen. Dat doet direct wat met de dynamiek in het pand. Ik zorg dat ik zichtbaar ben en maak altijd even tijd om leerlingen aan te spreken, bij te praten en te vragen naar het afgelopen weekend. Daarna volgt er een afwisseling van lesgeven, vergaderen, mailen en tussentijdse afstemming. Natuurlijk staan sommige dingen vast, maar veel gebeurt ook spontaan. Daar is gelukkig ruimte voor. Ook in de pauzes zorg ik dat ik zichtbaar ben. Ik wil altijd het aanspreekpunt zijn voor zowel leerlingen als collega’s.

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Luzac is een unieke school. De kleinschaligheid en de hoge mate van persoonlijke aandacht maakt onze school heel bijzonder. De docenten en leerlingbegeleiders willen de leerlingen echt leren kennen. We gaan niet voor het halve werk, we vragen door en zorgen echt voor verbinding. Als leerlingen zich gezien, gehoord en erkend voelen, halen we het beste in hen naar boven.”