Stan Daanen, conrector onderwijs

“Het beste besluit dat ik in mijn werkzame leven genomen heb, is switchen van het regulier onderwijs naar Luzac”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het conrector onderwijs Stan Daanen.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Het beste besluit dat ik in mijn werkzame leven genomen heb, is switchen van het regulier onderwijs naar Luzac. In mijn rol als conrector onderwijs ben ik verantwoordelijk voor de docenten en surveillanten en daarnaast voor allerlei organisatorische zaken. Ik bezoek de lessen, coach de docenten en vorm, samen met de rector en conrector leerlingbegeleiding, de schoolleiding. Doordat we een kleine school zijn, weten we altijd wat er speelt. Als er een praktisch probleem is lossen we dat meteen op. Het team is klein en hecht, we zorgen goed voor elkaar én voor onze leerlingen. Luzac voelt als een familie, waardoor iedereen zich hier thuis voelt en optimaal kan presteren. Ons werk is betekenisvol omdat je echt iets bijdraagt aan het leven van leerlingen. We werken niet alleen toe naar het diploma, we zorgen ook voor persoonlijke ontwikkeling en denken mee over belangrijke vervolgstappen na het examen. Veel oud-leerlingen komen nog steeds bij ons langs. Gewoon om hun gezicht te laten zien en te vertellen hoe het gaat. Dat is veelzeggend en geeft een goed gevoel!”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“Ik begin iedere dag vroeg, meestal vóór 8 uur. Ideaal, want dan kan ik alvast veel mails wegwerken en rustig wat dingen voorbereiden en regelen. Rond 8.30-8.45 uur is het gedaan met de rust, de leerlingen en collega’s komen binnen. Vanaf 9 uur heb ik vergaderingen, lesbezoeken, geef ik zelf les, organiseer en faciliteer ik allerlei zaken rondom de lessen of begeleid ik enkele leerlingen met hun profielwerkstuk. Daarnaast bespreek ik met docenten de les die ik heb bijgewoond, komen er soms sollicitanten op gesprek of spreek ik ouders. Door de Corona-omstandigheden maak ik ook instructiefilmpjes voor collega’s over allerlei zaken, dit omdat we elkaar natuurlijk niet meer zo vaak in het gebouw ontmoeten.”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Leerlingen worden bij ons gezien en begrepen. Ze krijgen veel aandacht, begeleiding en zorg. Onze docenten halen altijd het maximale uit elke leerling. Leerlingen stellen samen met hun leerlingbegeleider een persoonlijk leerplan op. Ook kunnen ze altijd bij hun begeleider terecht met vragen en eventuele onzekerheden. Als dat nodig is, regelen we steunlessen voor een bepaald vak. Luzac biedt zo persoonlijk mogelijk onderwijs en denkt in kansen en oplossingen. Ook denken we mee over de vervolgopleiding aan de hand van programma’s zoals Future Me. Er ontstaat een hechte band tussen leerlingen onderling en we organiseren veel leuke gezamenlijke activiteiten zoals de ski-reizen en  het kerstdiner. Studeren en huiswerk maken doen leerlingen grotendeels op school tijdens de vele studie- uren. Thuis kunnen ze hierdoor lekker ontspannen, met vrienden afspreken of sporten.”