Karin Grootenboer, leerlingbegeleider en docent

“Er is veel aandacht voor elke leerling”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het leerlingbegeleider en docent Karin Grootenboer.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Ik ben docent Frans en Nederlands, leerlingbegeleider van zowel havo-5-leerlingen als vwo-6-leerlingen en ik ben lid van het kernteam. Een hele mond vol, maar het betekent vooral dat ik een leuke, afwisselende baan heb. In mijn werk als leerlingbegeleider mag ik me bezighouden met de begeleiding van eindexamenleerlingen. Het gaat dan niet alleen om het behalen van hun diploma, maar ook om hun vervolgstappen ná Luzac.”

“In de gesprekken komt er van alles aan bod. Van het omgaan met de lange dagen op school tot het leren plannen, van het managen van spanning voor de examens tot het aanvragen van steunlessen. Ik vind het fijn om zo nauw betrokken te zijn bij de leerlingen en hen ook echt te blijven volgen. De samenwerking met collega’s is heel goed. Er is altijd ruimte voor overleg, er zijn korte lijntjes en veel betrokkenheid; niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor elkaar!

Hoe zit jouw  gemiddelde werkdag eruit? 

“Ik geef veel les. Bijvoorbeeld aan onze combinatieklas brugklas 1-2, vol met enthousiaste stuiterballen die altijd zin hebben in een praatje en een lach. Of aan VWO6, met hardwerkende leerlingen die de eindstreep in zicht hebben. En die overigens ook altijd zin hebben in praatje en een lach! Daarnaast heb ik gesprekken met ‘mijn’ leerlingen over hun voortgang, oefentoetsen, steunlessen, (onterechte) minnen, ga zo maar door.”

“Verder stonden de afgelopen weken in het teken van kennismakingsgesprekken met ouders. Oh en tussendoor geef ik al onze planten water. Soms gaat het dus even niet over lesgeven. Zo heb ik met collega’s van het kernteam ook wel eens overleg over leuke activiteiten, zoals Halloween en Sinterklaas. Daar doen we dan ook de inkopen voor. Afwisselender kan niet, toch?”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Luzac is voor leerlingen een goede school omdat er veel aandacht is voor elke leerling. De persoonlijke begeleiding is gewoonweg uniek. Door de kleine klassen is er veel aandacht voor elke leerling, is er meer ruimte om vragen te stellen en is het ook sneller duidelijk of een leerling extra hulp nodig heeft in de vorm van een steunles, bijvoorbeeld.”

“En, ik citeer nu een leerling: bij Luzac wordt lesgegeven door docenten die lesgeven wél leuk vinden… Bij ons op school blijven we niet hangen in wat niet goed ging. We kijken vooruit en gaan uit van kansen en ambities. Niets is onmogelijk!! Ik krijg vaak van ouders terug dat hun kind weer vrolijk is en vertrouwen krijgt. Hoe leerlingen zich voelen na een Luzac-dag: moe maar voldaan!”