Dorien Schouten, managementsassistent

“Ik gun alle kinderen in Nederland een Luzac-opleiding”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het managementassistent Dorien Schouten.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Mijn rol is behoorlijk allround. Zo ben ik examensecretaris en activiteitenbegeleider, maar geef ik ook steunlessen Spaans/elementair omdat ik die taal goed beheers. Daarnaast verzorg ik de docentenadministratie en regel ik de lesmaterialen voor de docenten. Het is ontzettend leuk om op verschillende manieren met ons onderwijs en onze leerlingen bezig te zijn.”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“Er zijn altijd onverwachte dingen die om voorrang vragen. Dat maakt het soms best hectisch, maar dus ook nooit saai. We werken in een klein kernteam, waardoor het onmogelijk is om alleen maar bezig te zijn met je eigen taken. Zeker in tijden van Corona is flexibiliteit het toverwoord. Mijn dag start op de administratie, waar we met het team de afspraken van de dag doornemen en de surveillance in de studiezaal. Tussendoor ben ik vraagbaak voor leerlingen en docenten met uiteenlopende vragen, van roosterwijzigingen tot een vastlopend kopieerapparaat. Er zijn momenten waarop ik mij afzonder zodat ik me kan concentreren op mijn werkzaamheden voor het examensecretariaat en het organiseren van activiteiten. De dagen vliegen op deze manier voorbij.”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Ik gun alle kinderen in Nederland een Luzac-opleiding. Door de kleinschaligheid krijgen leerlingen veel persoonlijke aandacht. Als een leerling ergens op vastloopt gaan we het op verschillende manieren uitleggen, net zo lang tot het kwartje valt. Leerlingen maken hun huiswerk in een stiltelokaal waar het ook écht stil is. Als ze thuiskomen hoeven ze over het algemeen niets meer te doen, dat geeft lucht en ontspanning. We zien, doorgronden en begrijpen onze leerlingen. Met al hun ‘dingen’ kunnen ze bij ons terecht. Het is vooral maatwerk wat we leveren. Moeten we tijdelijk onthaasten, of kunnen we juist versnellen? Bepaalde vakken op een hoger niveau volgen? Geen probleem. Op deze manier halen we het beste in onze leerlingen naar boven en kunnen zij zelf ook ontzettend trots zijn op het resultaat.”