#LuzacEffect: Leerlingbegeleider Els begeleidt je persoonlijk richting jouw diploma óf bachelor
Leerlingbegeleider Els Hovinga staat altijd klaar voor de bovenbouwers van Luzac Groningen. Met haar enthousiasme weet ze 14 pubers elke schooldag goed te motiveren. En studenten uit de omgeving trouwens ook. Die coacht ze graag richting hun diploma!
Wat is de ultieme leerlingbegeleiding?
‘’Die is voor elke leerling anders. De één heeft een duidelijke structuur nodig, de ander een luisterend oor en weer een ander is zo ijverig dat hij/zij even geremd moet worden. Het is dan ook heel belangrijk om elkaar te leren kennen en een band op te bouwen. Dat gaat in onze kleinschalige leeromgeving heel vlot!
Wat de begeleiding ook ten goede komt: collega’s houden elkaar op de hoogte van hun bevindingen. Dan vraagt een docent of ik ergens met een leerling over kan praten. Op grotere scholen ken je lang niet alle docenten en ontstaan er kleinere groepjes. Hier voer je een centraal gesprek. Je bent betrokken bij elkaar en samen bij de leerling. En dat zorgt voor een fijne sfeer om in te werken en leren.’’
Het is hard werken bij Luzac, met lange schooldagen en duidelijke afspraken. Hoe motiveer je leerlingen om hun best te blijven doen?
‘’Ik ben van mezelf positief en enthousiast en zo benader ik de leerlingen ook. In de periode vóór de kerstvakantie kunnen ze vaak wel wat extra motivatie gebruiken. Dan loods ik ze er doorheen en zeg ik vaak: ‘’Kom op, na deze periode ben je op de helft!’’.
We maken samen een haalbare planning, ook vóór een vakantieweek. Leerlingen zeggen dat ze veel gaan leren, maar uiteindelijk doen ze liever wat anders. Dan moet je toch even met ze plannen, anders is er na de vakantie weinig gebeurd.
Sommige leerlingen die later instromen bij Luzac zijn hun leerplezier verloren en hebben een negatieve associatie met school. Die negativiteit pellen we er dan eerst af. Dan beseffen ze: ‘als ik die stap zet en de ander doet dat ook, dan komt het goed!’ Dat ik zo betrokken ben bij hun leerproces, vind ik het allerleukste. Leerlingen appen mij weleens dat ze een mooi cijfer voor een tentamen hebben gehaald. Dan ben ik hartstikke trots!
Ons vertrouwen in de leerlingen betekent vaak ook veel voor ouders. Eén vader stond echt met zijn handen in het haar en geloofde niet dat het goed zou komen met zijn zoon. Maar ik hield voet bij stuk, ik zag namelijk dat de jongen het wél kon. Ik nam goed de tijd om samen aan zijn schoolwerk te zitten. Toen merkte hij wat het hem oplevert als hij zijn best doet; meer zelfvertrouwen en een positieve reactie van docenten. Ook zijn vader zag hem veranderen, hij kwam op de examenborrel naar mij toe om te toosten. ‘’Het is gewoon gelukt!’’’.
Is het heel anders om studenten te coachen?
‘’Jawel. Studenten kiezen zelf heel bewust voor de coaching, ze hebben een sterke intrinsieke motivatie om alles op een rijtje krijgen. Studeren kan best even wennen zijn. Waar ze op het vwo een samenvatting maakten en deze meerdere keren lazen, krijgen ze nu zoveel literatuur voor hun kiezen dat ze een andere strategie nodig hebben. Meer opnemen terwijl je het boek leest en summierdere samenvattingen maken om de hersenen te activeren!
Ik vind het heel leuk om studenten te coachen. Dan krijg ik weer heel andere dingen mee. Ik ben op de hoogte van alle 21 diners!’’