Terug naar alle nieuwsberichten

Het #LuzacEffect van Toetstraining: Leren wordt alleen maar leuker als je ontdekt wat je kunt

Luzac staat vanaf september klaar voor achtstegroepers die in februari vol vertrouwen naar hun doorstroomtoets willen gaan. Inmiddels hebben we weer twee Toetstraining-reeksen achter de rug. Leerlingbegeleider Marjella vertelt met trots over de toekomstige bruggers die ze heeft begeleid richting dat best passende schoolniveau.

Effectief leren door goed te differentiëren

Leerlingen konden kiezen voor groepstrainingen of trainingen op maat. De eerste leerlingen begonnen in september, de tweede eind november. Zowel de dynamiek onder de deelnemers als de individuele hulpvragen verschillen. Marjella: ‘’De ene leerling heeft moeite met begrijpend lezen, de ander met zijn faalangst onder controle krijgen. Weer een andere leerling heeft vooral meer motivatie nodig. Om elke leerling gericht te helpen, doe ik mijn best om zo veel mogelijk te differentiëren. In de uitleg, ondersteuning en opdrachten. Maar het kan ook voorkomen dat de leerlingen hartstikke aan elkaar gewaagd zijn, zoals één groep van drie jongens die hun training in februari hebben afgerond.’’

Aanstekelijk enthousiasme

Ook qua vrolijkheid zaten deze jongens na verloop van tijd op hetzelfde niveau. ‘’Eén begon in september al, maar vond het zo leuk en leerzaam dat hij de volgende ronde in november weer meedeed. Hij kwam elke week met een grote glimlach en zijn tasje vol schoolspullen binnenlopen. Zijn juf had heeft hem meerdere keren gecomplimenteerd met zijn progressie. Tijdens het tweede traject konden we nog meer de verdieping opzoeken en dat is voor hem erg waardevol geweest.’’

‘’Een andere leerling uit de training op maat, kwam met een duidelijk doel: een havoadvies. Dat komt er alleen uit als het er ook echt in zit; je zult na een Toetstraining niet hoger scoren dan bij je past. Dat passende niveau is altijd de beste uitkomst. Ook hij had zo veel plezier in het oefenen en zag er, samen met zijn ouders, de meerwaarde van in om nog een reeks trainingen op maat te volgen. Hij heeft flinke stappen gemaakt en liet dit ook op school zien. Inmiddels heeft hij zijn havoadvies in de pocket en hebben we er alle vertrouwen in dat hij zijn mooie prestaties doorzet op de middelbare school!’’

Soms moet de motivatie eerst even groeien

Die zin om een training te volgen is natuurlijk niet vanzelfsprekend. Eén van de leerlingen begon met behoorlijke motivatieproblemen. Marjella deed flink haar best om hem bij de opdrachten te betrekken. ‘’Ik zag al snel dat er veel meer in hem zat dan hij in eerste instantie liet zien. Dan is het extra belangrijk om leren leuk te maken. Als je zelf ontdekt wat je kunt, ga je het een stuk leuker vinden! Ik zag een glimp van enthousiasme als hij antwoorden op het bord schreef. Dit groeide als we er een wedstrijdje van maakten. Dit is zeker niet voor iedereen een geschikte invulling, maar voor deze leerling werkte het erg goed.

Al snel werd duidelijk hoe leuk hij het vond om iets uit te leggen aan zijn groepsgenoten. Ik moedigde hem aan door hem complimenten te geven en op die manier kreeg hij zelf steeds meer door wat hij in zijn mars heeft, zowel hier als op school. Zijn hogere advies na de Toetstrainingen bevestigde dit. Om hem te blijven motiveren en uitdagen, gaf ik steeds moeilijkere opdrachten. Toen de training tot zijn eind kwam, hoorde ik iets wat ik aan het begin niet had verwacht: ‘Jammer dat het is afgelopen, mevrouw’.’’