Terug naar alle nieuwsberichten

Renee en Evelina waren gezakt, maar mogen nu tóch de vlag uithangen 

Waar je in de meeste schoolgangen tijdens de zomervakantie een speld kunt horen vallen, was het bij Luzac Leiden volle bak. Tientallen gezakte examenkandidaten gingen voor dé kans om in augustus hun diploma te halen. Dat konden ze doen door, met een traject van drie weken, een onvoldoende te vervangen door een nieuw SE-vak. Of door in één week de benodigde compensatiepunten binnen te slepen met een ijzersterk profielwerkstuk. Renee (19) en Evelina (18) kozen voor de laatstgenoemde optie.  

Een flinke uitdaging! Die versie 2.0 lag namelijk binnen 4 lesdagen al op het bureau van de docent. Maar de meiden hoefden geen seconde over hun keuze na te denken. Renee: ‘’Ik was voor de tweede keer gezakt bij mijn middelbare school in Den Haag. Een grote teleurstelling. Ik keek namelijk tijdens mijn eerste vwo-examenjaar al uit naar een tussenjaar met eventueel een mooie reis, maar dat zat er na mijn tweede eindexamenperiode nog steeds niet in. Toen ik het allesbeslissende telefoontje kreeg, zakte de moed mij even in de schoenen. Totdat ik hoorde dat er misschien tóch nog een kans van slagen was, met het Zomerdiploma bij Luzac. Er viel direct een last van mijn schouders.  

Ik kon twee nieuwe SE-vakken volgen om mijn vwo-diploma binnen te slepen, maar twee intensieve trajecten van drie weken zag ik niet zitten. Dat leek mij te zwaar na al mijn harde werk van het afgelopen jaar. Gelukkig was er nog een andere optie: mijn middelbareschooltijd afsluiten met een havodiploma door mijn profielwerkstuk te herschrijven. Daar ging ik graag voor.’’ 

Ook Evelina haalt opgelucht adem: ‘’Ondanks dat het vervelend is dat ik ben gezakt, kan ik alsnog slagen! Maar dan wat later dan de rest.’’ 

Een goed werkstuk nóg beter maken 

Tientallen ijverige leerlingen herschreven hun profielwerkstuk voor hetzelfde doel. Wat voor cijfer ze daarvoor nodig hebben, verschilt. De één maakt van een 5.5 een 7. De ander van een 7 een 8. Maar Evelina stond voor de uitdaging om een 8 voor haar profielwerkstuk over het basisinkomen naar een 8.5 te tillen. Die zag ze met zelfvertrouwen tegemoet: ‘’Voordat ik aan het zomertraject begon, ging ik al na waar nog winst te behalen was. Maar dat hoefde ik niet alleen te bepalen. Mijn begeleider analyseerde het onderzoek en gaf mij vervolgens duidelijke kaders voor de inhoud en het proces. Ik wist wat mij te doen stond: een verdere verdieping in de financiële en praktische haalbaarheid van het basisinkomen. Doordat het zo helder was wat er moest gebeuren, vertrouwde ik erop dat het goedkwam. Het was een kwestie van heel hard werken en veel overleggen met de begeleider. Ik had veel aan zijn persoonlijke hulp, die heb ik het afgelopen jaar echt gemist.’’  

Nieuwe inzichten  

Elke leerling wierp een kritische blik op zijn of haar verslag. Strategieën werden aangescherpt, onderzoeken uitgebreid en theorieën toegepast. Voor sommigen maakte de focus op het werkstuk al een groot verschil. Renee: ‘’Ik vind het onderwerp van mijn profielwerkstuk, geestelijke manipulatie, ontzettend interessant. Maar ik gaf het onderzoek tijdens mijn examenjaren weinig prioriteit. Nu ik erop terugkijk, vind ik dat zonde! Toen ik op dinsdag hier wegliep, had ik al beter onderzoek gedaan dan gedurende het schooljaar. Ik wist veel beter waar ik het over had, terwijl ik het stuk eerst afraffelde en een deelvraag onbeantwoord liet.’’  

‘’Ik vond mijn grondige onderzoek naar verschillende vormen van manipulatie ook leuk om te doen. Ik stuurde bijvoorbeeld een enquête naar klasgenoten, waarin ik identieke vragen in verschillende contexten verpakte om te bewijzen dat je mensen makkelijk kunt sturen. Wat bleek: er zat inderdaad een discrepantie in de antwoorden, terwijl ik dus meerdere keren hetzelfde vroeg. De contexten riepen verschillende emoties op, waardoor ze anders over hun antwoord nadachten. Een mooi bewijs binnen mijn onderzoek.’’ 

Renee keek niet alleen met een andere blik naar haar profielwerkstuk, maar ook naar haar toekomst. ‘’Doordat ik mijn diploma haal op een ander niveau, moet ik nu ook naar andere opleidingen kijken. Waar ik vroeger aan een wo-studie Rechtsgeleerdheid dacht, kwam ik er kortgeleden achter dat journalistiek beter bij me past. Dat komt mooi uit, want dat is een hbo-opleiding. Ik denk zelfs dat ik alsnog was geswitcht als ik Rechten was gaan studeren. Dat extra jaar heeft mijn middelbareschooltijd dan misschien vertraagd, maar ik weet nu beter wat ik wel én niet wil. Daar kan ik nog wat langer over nadenken. Ik ga nu namelijk dat gedroomde tussenjaar in. Ik zie het wel! Ik heb er nu hoe dan ook alle vertrouwen in dat het goedkomt.’’ 

Ook Evelina ziet een tussenjaar tegemoet: ‘’Ik heb nog geen plan! Misschien ga ik op reis. Wat voor vervolgopleiding ik daarna ga doen, weet ik wél! Dat wordt bouwkunde aan de technische universiteit van Delft.’’ 

Donderdag 17 augustus leverden de leerlingen hun profielwerkstuk in, vrijdag 18 presenteerden ze. Met succes, Renee en Evelina zijn met vlag en wimpel geslaagd!