Terug naar alle nieuwsberichten

De Zomerdiploma-route: in één week compensatiepunten scoren met het profielwerkstuk 

Bij Luzac Leiden volgen tientallen leerlingen in augustus de zogenoemde Zomerdiploma-route. Een snelkookpan waarin gezakte examenkandidaten hun diploma kunnen halen door een onvoldoende te vervangen door een nieuw SE-vak óf hun profielwerkstuk te herschrijven voor compensatiepunten. Waar docent Robert Zandbergen gedurende het schooljaar maanden uittrekt voor de profielwerkstukbegeleiding, helpt hij leerlingen in augustus binnen één week richting een exemplaar dat de benodigde compensatiepunten waard is.  

Een profielwerk herschrijven in vijf dagen, is dat niet kort? 

‘’Zeker, maar de leerlingen hebben het proces al eerder doorlopen. Die ervaring nemen ze mee én ze hoeven zich op slechts één ding te focussen. Maar dat neemt niet weg dat het een zware week is. Je zit immers wel, middenin de vakantie, een hele lesweek 7 uur per dag achter je laptop. Daar heb je een flinke dosis motivatie voor nodig. Die ontbreekt binnen dit traject meestal niet. Het is voor sommigen immers een ticket om in september al naar het hbo of de universiteit te gaan. Zelfs de leerlingen met motivatieproblemen zeggen: ‘’Maar nu ga ik er helemaal voor!’’ Zij halen het onderste uit de kan en wij doen dat ook.’’ 

Hoe help jij de leerlingen richting een geslaagd profielwerkstuk? 

‘’Ik begeleid ze stap voor stap. Het begint bij de reflectie: ‘’Je bent hier omdat het niet is gelukt. Waarom niet?’’ Daar zijn veel verschillende redenen voor. De één had bijvoorbeeld geen goede deelvragen waardoor hij later in het onderzoek vastliep, de ander had een samenwerking die te wensen overliet. Die obstakels nemen we hier weg.  

We analyseren samen waar de pijnpunten in het stuk zitten. Vervolgens maak ik een persoonlijk plan. Als de leerlingen starten, weten ze dus goed wat ze moeten doen. En ze staan er natuurlijk niet alleen voor! Ik volg hun proces op de voet en ben de hele dag beschikbaar om te sparren, mee te lezen of vragen te beantwoorden.’’ 

Wat zijn de belangrijke succesfactor voor een goed profielwerkstuk? 

‘’Interesse! Een jongen schreef zijn profielwerkstuk over fitness, omdat zijn duo dat zo leuk vond. Zelf had hij er weinig mee. Dan kijken we naar hoe we het onderwerp wél interessant voor hem kunnen maken. Ik zeg altijd: ‘’Kies voor een onderwerp waar jij benieuwd naar bent. Dan wordt het profielwerkstuk schrijven echt leuk! 

Ik doe natuurlijk ook mijn best om het zo leuk mogelijk te maken. Door de leerlingen stapsgewijs te begeleiden en van feedback te voorzien, maken we het einddoel steeds tastbaarder. De leerlingen hebben het gevoel dat ze verder komen, vanaf de eerste dag al. Dat zorgt voor opluchting en motivatie. Er wordt hier dan ook wel gezucht, maar niet geklaagd. 

Wat ook meehelpt, is dat hun klasgenoten allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Ze kennen elkaar niet en komen van heinde en ver hiernaartoe. Lesdagen in je zomervakantie, een nieuwe school op een nieuwe plek, onbekende klasgenoten en docenten; hartstikke spannend. Op het begin voel je ook wel wat ongemak. Maar dat gaat er snel uit. Je gaat allemaal voor hetzelfde doel, dat verbindt! 

 

En voor ze het weten, hebben ze hun profielwerkstuk alweer ingeleverd. Ze schrijven immers altijd tot en met donderdag, vrijdag presenteren ze! Bij de start is de finishlijn dus al in zicht. En dan heb je gewoon je diploma!’’