Terug naar alle nieuwsberichten

In gesprek met: Conrector onderwijs Niels Stuijver en conrector leerlingbegeleiding Carolien Heintz

In onze rubriek ‘in gesprek met’ gaan leerlingen, docenten, leerlingbegeleiders, conrectoren en rectoren met elkaar in gesprek over verschillende thema’s binnen het onderwijs. Conrector leerlingbegeleiding Carolien Heintz en conrector onderwijs Niels Stuijver werken nauw samen bij Luzac Lyceum in Amsterdam. Zij bespreken wat het Lyceum kenmerkt en hoe ze leerlingen klaarstomen voor hun examenjaar bij Luzac College.

Een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt

Carolien: Niels, jij werkt hier nu bijna anderhalf jaar. Hoe zou jij ons Lyceum omschrijven?

Niels: We zijn heel close met elkaar. Er lopen hier 74 kinderen tussen de 11 en 18 jaar rond die elkaar allemaal kennen. Docenten weten hoe alle leerlingen heten; ook als ze geen lesgeven aan hen. Het is een soort familiesfeer die er hangt. Kinderen blijven na schooltijd nog even plakken of komen eerder, omdat ze zich hier echt fijn voelen.

Onze persoonlijke aanpak draagt daaraan bij. We staan heel dichtbij de leerlingen en scheren ze niet over één kam; iedereen heeft iets anders nodig en daar kunnen we op inspelen. Een meisje kampte afgelopen jaar bijvoorbeeld met een lastige privésituatie. Zij kwam vaak wat eerder naar school om te kletsen. We weten allemaal wat er speelt en kunnen haar extra aandacht geven. En als er in dit soort gevallen iets niet goed gaat, heb je ook begrip voor de situatie.

Een kleine school en een grote impact

Niels: Jij werkt hier juist al heel lang; ruim 15 jaar. Wat vind jij zo leuk aan je werk hier?

Carolien: Ik vind het onwijs leuk dat je veel impact hebt. Je kunt snel handelen op basis van wat er speelt. En je bouwt een stevige relatie op met ouders en leerlingen.

En de schoolreizen, die zijn onvergetelijk. Ik ben bij veel verschillende reizen geweest met de bovenbouw en onderbouw. Leerlingen komen met nieuwe energie terug. Ze hebben elkaar op een andere manier leren kennen en wij hen ook.

Niels: Ik was in mei 2022 mee naar Edinburgh. Dat was ook echt een geweldige ervaring. Leerlingen die dit schooljaar van ons Lyceum naar het College zijn overgestapt, beginnen vaak over wat we allemaal tijdens deze trip hebben gedaan als ik ze weer zie.

Wat is er voor jouw gevoel veranderd in al die jaren dat je bij Luzac werkt?

Carolien: Er is een andere vraag vanuit de maatschappij. Ouders willen graag meer ontlast worden en dat we ze veel op de hoogte stellen van hoe het met hun kind gaat. Ze vinden het prettig dat we nauw contact houden. En ouders van nu willen graag dat hun kind goed uitgedaagd wordt. Ze verwachten meer dan lesdagen van 09.00 tot 17.00 uur en een aai over de bol van hun kind. En dat bieden wij ook.

Samen scherp op de voortgang van leerlingen

Niels: Ja, we schenken veel aandacht aan zowel de cognitieve als de persoonlijke ontwikkeling. Daar komt ons werk ook samen.

Carolien: Zeker. Ons werk is ook echt wel met elkaar verstrengeld. Waar jij leiding geeft aan het onderwijsteam met docenten en tutoren, doe ik dat meer aan leerlingbegeleiders die zich ontfermen over de voortgang en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. We hebben dus zo ieder onze eigen focus. Maar als er iets niet goed gaat met een leerling, komen we samen tot een plan.

Een groot voordeel is dat we weten veel van elkaars werk. Jij hebt tijdens mijn zwangerschapsverlof veel van mijn werkzaamheden overgenomen. En vóórdat jij bij ons kwam, was dat andersom. Nu we werken heel nauw samen om ervoor te zorgen dat leerlingen hun schooltijd goed doorlopen, totdat ze klaar zijn voor hun overstap naar het examenjaar bij Amsterdam College.

Niels: Ja. Daar bereiden we leerlingen op voor door ze te helpen aan stevige basis als het gaat om feitenkennis én vaardigheden, zoals begrijpend lezen. We ontdekken snel waar het spaak loopt bij een leerling en of er eventuele kennishiaten zijn, waarvoor we een plan ontwikkelen om deze op te vullen. En daarnaast werken leerlingen aan hun leerdoelen en bouwen ze aan hun zelfvertrouwen. Daar spelen de leerlingbegeleiders een grote rol.

Carolien: Ja. Onze eigen gecreëerde, nieuwe leerlijn voor het vak Levenskunde schenkt ook veel aandacht aan die persoonlijke ontwikkeling. Leerlingen worden voorbereid op hun toekomst door te ontdekken wat voor mens ze zijn, hoe ze in het leven staan, wat hun interesses zijn en hoe ze zich verhouden tot de maatschappij. Dat vinden wij een heel belangrijk aspect. Als een kind een leuke tijd gehad heeft en gelooft in zichzelf, zijn we tevreden.

En dat horen we ook terug. Tijdens intakes horen we vaak dat leerlingen naar een normale school willen gaan. Dat zijn we ook. Sommigen denken dat ons onderwijs alleen bedoeld is voor leerlingen die tegen onoverbrugbare obstakels aanlopen op een andere school. Dat is niet zo. We zijn echt een normale school met heel enthousiaste docenten. Een fijne leeromgeving voor iedereen; elke leerling komt met onze persoonlijke aanpak goed tot zijn recht. En leerlingen vinden het hier vooral ook heel leuk.

Ik kwam half november terug van verlof en er kwamen steeds leerlingen langs om te vertellen dat ze het fijn vinden dat ik er weer ben, terwijl ik soms ook de boeman ben en gesprekken voer met ouders die niet altijd in hun voordeel zijn. Dat zegt echt wat over de sfeer hier.

En normaal is een conrector onderwijs wat minder betrokken bij de leerlingen, bij jou is dat wel anders. Dat komt doordat jij mijn werkzaamheden een tijdje had overgenomen, maar ook door hoe jij erin staat. Dat is heel leuk.

Niels: Ja, de sfeer is hier ook wel echt wel bijzonder. Ik leerde hier alle kinderen binnen no-time kennen, ook als ik niet echt wat met ze te maken had. Als ik een studiezaal binnenloop, weet ik hoe het er reilt en zeilt. Ik maak graag met iedereen even een praatje.

Eigenlijk heb je pas een goed beeld van hoe het is om bij ons naar school te gaan als je het zelf ervaart. Daarom zijn kennismakingsgesprekken en meeloopdagen zo waardevol. Leerlingen en ouders proeven de sfeer, ervaren wat wij hier samen kunnen bereiken en ontdekken hoe we dat doen.