Terug naar alle nieuwsberichten

Jacco volgt met zijn vwo-diploma op zak nóg een 2 in 1-examenjaar

Jacco (19) slaagde met vlag en wimpel voor zijn 2 in 1-examenjaar vwo bij Luzac College Amsterdam. Maar toen hij de vlag had uitgehangen, verliet hij Luzac nog niet. Hij wilde namelijk extra deelcertificaten halen, waarmee hij toelaatbaar werd tot de studie geneeskunde. De vakken biologie, scheikunde en natuurkunde ontbraken in zijn huidige vakkenpakket. Zo startte Jacco met een duidelijk doel voor ogen zijn tweede vwo-examenjaar.

Hoe kwam je bij Luzac terecht?

‘’Ik was op mijn vorige school van 3 vwo naar 4 havo overgestapt. Maar ik wist zeker: ik ga mijn vwo-diploma halen. Het liefst met een versneld programma. Ik hoorde goede verhalen over de persoonlijke aandacht bij Luzac. Zo besloot ik mij in te schrijven voor het 2 in 1-examenjaar, waarin ik 5 en 6 vwo combineer. Het jaar was intensief, maar leuk. Ik had er vertrouwen in dat ik het zou halen. En dat lukte ook.’’

Wist je toen al dat je nog extra deelcertificaten wilde halen?

‘’Nee, ik was van plan om na de eindexamens voor één jaar naar Amerika te verhuizen met een voetbal-scholarship. Zo kan ik daar op hoog niveau voetballen én studeren. Corona gooide helaas roet in het eten, maar ik hoefde niet lang na te denken over een alternatief. Ik wil namelijk uiteindelijk een master psychiatrie volgen. Dat kan via een studie psychologie, met extra medische vakken tijdens de master, of met geneeskunde. Eerst dacht ik dat voor de route ‘psychologie’ moest gaan, omdat ik niet het juiste vakkenpakket voor geneeskunde had. Maar ik heb mijn koers toch gewijzigd. Ik volg nu één jaar de ontbrekende vakken voor geneeskunde: natuurkunde, biologie en scheikunde. Zo hoef ik geen extra medische vakken te volgen tijdens mijn master en heb ik dit schooljaar goed benut.’’

‘’Dat doe ik net als vorig jaar ‘versneld’. Ik heb immers sinds de derde klas geen natuurkunde, biologie of scheikunde gehad en leer de stof van 4, 5 én 6 vwo dus in één jaar.

Hoe zwaar is het om al deze stof in één jaar te leren?

‘’Het is pittig, ik ben namelijk niet bèta ingesteld. Maar naarmate ik er beter inkwam, begon ik het steeds leuker te vinden.’’

‘’Waar ik vorig jaar acht vakken volgde, heb ik er nu drie. Dat is niet minder zwaar, aangezien ik vanaf een heel ander startpunt begon dan leerlingen die de vakken al vanaf de 4e klas volgen. Even inzakken is geen optie. Ondanks dat ik geen volpakket volg, ben ik dan ook veel op school te vinden. Ik krijg bijvoorbeeld extra steunlessen, waarin een docent de stof nog eens uitlegt en met mij oefent.’’

‘’Ik ben nóg gemotiveerder dan vorig jaar. Ik doe het namelijk voor mezelf; ik heb mijn diploma al en kies er zelf voor om meer vakken te volgen. En ik heb ook geen andere keuze dan er volop voor gaan. Leerlingbegeleiders en docenten zitten er namelijk altijd bovenop. Daar was ik op voorbereid. Tijdens mijn eerste intake zei mijn leerlingbegeleider, mevrouw de Weerd: ‘’we zijn niet streng, maar duidelijk. Er zijn regels nodig om zo’n monsterklus te klaren.’’ Dat ervaar ik als positief: je weet altijd waar je aan toe bent wordt constant gemotiveerd.’’

‘’Tijdens mijn laatste eindexamendag vorig jaar had ik het bijvoorbeeld even zwaar, omdat ik meerdere examens op één dag maakte. Toen kwam mevrouw de Weerd naar mij toe en sleurde ze me er echt doorheen. Dat omschrijft mooi hoe het ’t hele jaar verloopt. De motovatiespeeches zijn ongekend.’’

‘’Die motivatie krijg je niet alleen door je doelen, de leerlingbegeleiders en docenten. Leerlingen onderling motiveren elkaar ook. Iedereen moet z’n best doen om twee schooljaren te kunnen combineren. Tijdens de pauzes is het gezellig, maar daarna gaan we met z’n allen serieus aan de slag.’’

‘’Nu is het duimen dat ik mijn toegangstoets voor geneeskunde ook daadwerkelijk haal. Als dat niet het geval is, wil ik alsnog één jaar naar Amerika.’’