Terug naar alle nieuwsberichten

Hoe beslis je of je wilt overstappen naar een andere school?

Zie je er tegenop om naar school te gaan of haal je slechte cijfers? En kan jouw school je niet de hulp bieden die je nodig hebt? Dan overweeg je misschien om te wisselen van school. Een moeilijke beslissing, want niet alleen je cijferlijst speelt een belangrijke rol. Er moet een goede reden zijn om de omgeving die je gewend bent te verlaten. Bij Luzac kunnen leerlingen gedurende het hele schooljaar instromen. Maar hoe ontdek je of je écht wilt wisselen van school?

Ga na of je op je plek zit op jouw huidige school

Het is belangrijk dat je er op jouw plek zit; dat je er met plezier heen gaat en er goed tot je recht komt. Wat gaat er mis op jouw huidige school? En heb je samen met jouw school al geprobeerd om de situatie te verbeteren? Als de school niet aan jouw behoefte kan voldoen, is het goed om verder te kijken.

Krijg het doel van een overstap helder

Het is goed om eerst helder te krijgen wat het doel van jouw overstap is. En wat brengt een andere school om deze situatie te veranderen? Misschien ga je verhuizen, wil je met meer plezier naar school gaan of zoek je de persoonlijke begeleiding, waarmee je je cijfers kunt verbeteren. Door het doel scherp te hebben, kun je goed checken of je op een andere school dat doel kunt bereiken.

Je wilt met meer plezier naar school gaan

School beslaat een groot deel van jouw tijd. Je bent er immers vijf dagen per week. Het is dus belangrijk dat je er niet tegenop ziet om naar school te gaan en aansluiting vindt binnen jouw klas. Ga je niet met plezier naar school? Dan wil je misschien onderzoeken of er een andere school is waar jij je wél op je plek voelt.

Wat voor school goed past, verschilt natuurlijk per persoon. Luzac-leerlingen ervaren door de kleinschaligheid bijvoorbeeld een familiesfeer die zij prettig vinden; iedereen kent elkaar en ze kunnen altijd bij docenten, leerlingbegeleiders en de rector terecht. De sfeer is gemoedelijk en er ontstaan mooie vriendschappen. Dat maakt het voor iedereen leuker om naar school te gaan.

Je haalt minder goede cijfers dan je had gehoopt

Ben je ontevreden over jouw cijfers, maar krijg je niet de hulp die je nodig hebt om ze te verbeteren? Dan kan een school met kleine klassen en meer persoonlijke begeleiding je goed helpen. In de grote klassen hebben docenten niet de tijd om elke leerling individuele aandacht te geven, maar er zijn scholen die hier wél op gericht zijn.

Bij Luzac stromen gedurende het schooljaar veel leerlingen in die extra hulp goed kunnen gebruiken. Kleine klassen, een eigen leerplan en persoonlijke begeleiding zorgen ervoor dat er voldoende aandacht is voor jouw eigen behoeften en doelen. Zo komen jouw talenten goed naar boven en vormen je uitdagingen niet langer een obstakel. Met andere woorden: je laat zien wat je kunt, wat resulteert in cijfers waarop je trots mag zijn.

Je wilt wisselen om ambities te realiseren

Als je wilt wisselen van school, hoeft het niet altijd om een oplossing voor een probleem te gaan. Luzac voert veel intakegesprekken met leerlingen die in één jaar een diploma op een hoger niveau willen halen. Zij kiezen er dan graag voor om het voorexamenjaar, zoals vwo 5, en het examenjaar, vwo 6, te combineren. Zo kunnen ze eerder starten met hun vervolgopleiding.

Sommige leerlingen willen school graag combineren met topsport. Zo kwam een leerling bij Luzac terecht, omdat de vorige school te weinig structuur bood. Daarnaast had de leerling de flexibiliteit nodig om school te combineren met zijn kartcarrière. Hij miste dagen omdat hij moest racen. Door vakken te spreiden over twee schooljaren heeft hij zijn havodiploma zorgeloos behaald. En nu racet hij in de Porsche Carrera Cup.

Voer intakegesprekken op andere scholen

Biedt een andere school de oplossing voor wat op de oude school moeilijk bleek? Je kunt tijdens een gesprek met de schoolleiding goed vertellen wat de huidige situatie is en wat je graag anders ziet. En zo ontdek je of een andere school je daarbij wél kan helpen.

Meneer Van Weele, rector bij Luzac Utrecht, voert gedurende het schooljaar veel gesprekken met leerlingen die een overstap overwegen. Wat kun je van zo’n intake verwachten? Meneer Van Weele:

‘‘Tijdens de adviesgesprekken die ik met ouders en leerlingen voer, zorg ik ervoor dat we het pijnpunt scherp krijgen. Ik achterhaal wat een leerling nodig heeft om succesvol te zijn. Als de leerling al in de bovenbouw zit, vraag ik hoe de overgang van de onderbouw naar de bovenbouw ging. Hoe hard heb je gewerkt? Heb je je huiswerk gemaakt en goed opgelet? Wat voor cijfer geef je jezelf? En soms zeg ik: ‘Ik zie je ouders bedenkelijk kijken. Zij hebben misschien een andere indruk. Kun je dat plaatsen?’

Door de behoefte en leerstijl van de leerling helder te krijgen, weten we goed hoe de leerling zijn leerpotentie optimaal kan benutten. Zo had ik een intake met een jongen die zich niet op zijn plek voelde op het mbo. Hij besloot naar een open dag van Luzac te gaan en wilde direct instromen. Hij begon met een paar vakken op havoniveau. Maar dat ging zo goed, dat ik voorstelde om vwo te proberen. Daar schrok hij van. Maar hij werd ontzettend gemotiveerd. Dat gebeurt als je leerlingen het vertrouwen en de mogelijkheid geeft om het maximale uit zichzelf te halen. Hij is met vlag en wimpel geslaagd.’’

Ook eens bespreken hoe jij jouw leerdoelen kunt bereiken?

Tijdens een vrijblijvend adviesgesprek staan jouw behoeften en doelen centraal. Zo kom je er goed achter of jij en Luzac een match zijn.