Terug naar alle nieuwsberichten

Hoe ervaren brugklassers hun eerste schooljaar?

De brede, tweejarige brugklas van Luzac: twee jaren die in het teken staan van groeien naar het hoogst haalbare niveau en waardevolle persoonlijke ontwikkeling. Wat je aandacht geeft, groeit. En dat zien we terug bij onze leerlingen, die met onze persoonlijke aandacht het maximale uit zichzelf halen. Brugklassers van verschillende Luzac-vestigingen en hun ouders vertellen hoe zij de brugklas ervaren.

Toch een niveau hoger

Vanwege een matige Cito-score kreeg Bobby het advies naar de mavo te gaan. Maar Bobby en haar ouders vonden dat er meer in zat. Op Luzac werd dit bevestigd. “Het laat maar weer eens zien dat de Cito-toets echt een momentopname is”, zegt Bobby. Na de brugklas ging ze naar een combinatieklas mavo-havo, waarin bleek dat Bobby een niveautje hoger beter op haar plek zat.

En ook Bastiaan werd op de basisschool een ander niveau geadviseerd dan waar hij op had gehoopt. Zijn ouders wisten dat vwo hem wél goed zou passen. ‘’Ga eens is gesprek met Luzac’’, zei de basisschoolleraar. Marc, de vader van Bastiaan: ‘’Tijdens ons gesprek bij Luzac kregen we meteen vertrouwen in de school. Ik vond het fijn dat het team van Luzac in Bastiaan geloofde. Natuurlijk kijken ze naar zijn scores en het schooladvies, maar ze luisterden vooral naar zijn verhaal. Ze doorzagen wat hij waard is. En ik vind het prettig dat er een tweejarige brugklas is. Zo is er meer tijd om te beoordelen of dat vwo-niveau echt bij hem past.”

Bastiaan vult aan: ‘’Ik haal goede cijfers. Ik ben trots op mezelf en mijn ouders zijn ook trots op mij.’’

Persoonlijke hulp van docenten en leerlingbegeleiders

Persoonlijke aandacht staat bij Luzac centraal. Tijdens de les en buiten de lessen om, met steunlessen en persoonlijke begeleiding. Brugklasser Bodhi: ‘’Ik heb veel moeite met wiskunde, maar krijg de extra steunlessen die ik nodig heb. Daardoor sta ik gelukkig wel een voldoende!’’

Levi heeft veel contact met zijn leerlingbegeleider: ‘’Ik vind Frans, Engels en wiskunde moeilijk. Maar mijn mentor begeleidt mij gelukkig veel bij mijn huiswerk. Daarnaast leert ze mij hoe ik een goede planning maak en oefenen we samen voor toetsen.’’

Emilie vult aan: ‘’Ik word hier echt begeleid. En er wordt altijd met mij meegekeken naar of het goed gaat en wat ik fijn vind. Als iets minder goed gaat, kunnen er altijd steunlessen voor mij worden ingepland.’’

Mooie vriendschappen

De klassen van Luzac zijn klein en hecht. Brugklassers voelen zich daardoor snel op hun gemak. Zo vertelt Bodhi dat hij het tijdens zijn eerste schooldag direct naar zijn zin had en blij was met zijn klas. Hij is zelfs een voetbalteam gestart, zodat ze samen kunnen meedoen aan competities!

Levi besloot om sfeer te proeven tijdens een meeloopdag, om te kijken of hij zich thuis zou kunnen voelen bij Luzac: ‘’Ik vond de school direct leuk en voelde mij op mijn gemak. Ik wist na die dag zeker dat ik naar Luzac wilde! Tijdens mijn eerste schooldag kende ik al een paar klasgenoten die ik tijdens de meeloopdag had gezien. Dat maakte ’t wat minder spannend.’’

Bastiaan ging eigenlijk liever met z’n vriendjes mee naar een andere school, maar direct na de introductieweek had hij allerlei nieuwe vrienden: ‘’Luzac past bij mij, ik zou niets anders meer willen!”

Een persoonlijke ontwikkeling en je horizon verbreden

Het leven van een scholier draait niet alleen maar om goede cijfers halen. Jezelf ontwikkelen en je horizon verbreden zijn minstens zo belangrijk. Marc, de vader van Bastiaan, is erg tevreden over de aandacht die Luzac aan persoonlijke ontwikkeling geeft: ‘’Het maximale uit jezelf halen onder goede begeleiding staat bij Luzac centraal, maar er is ook ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Sociale vaardigheden, cultuur, sport en levenskunde, dat vinden we belangrijk.”

Ook brugklasser Lena benoemt levenskunde, een vak dat een bundeling vormt van creatieve vakken (drama, kunst, muziek) en het vak levenskunde zelf.: ‘’Levenskunde is mijn favoriete vak! Vooral de theaterlessen vond ik heel leuk. Ik kreeg ook complimenten over hoe ik acteer.’’

School is school, thuis is thuis

Leerlingen zijn het unaniem eens: de schooldagen bij Luzac zijn lang, maar dat zorgt wel voor extra rust thuis. Het huiswerk hebben zijn namelijk al, onder begeleiding, in de studiezaal gemaakt. Zo vertelt Bodhi: ‘’Ik ben heel blij dat ik niet meer aan school hoef te denken als ik thuis ben’’. Levi stemt daarmee in: ‘’Ik kom uit Hoogkarspel en moet met de trein naar school. Ik ben blij dat ik thuis dan meteen kan voetballen en gamen’’.

Ook ouders zijn positief over huiswerk maken op school. Zo vertelt Marc, de vader van Bastiaan: ‘’Dat Bastiaan thuis kan doen wat hij wil en hij dagelijks van 9 tot 17 uur in de veilige schoolomgeving verblijft, vind ik waardevol’’.