Terug naar alle nieuwsberichten

Fiep over het 2 in 1-examenjaar: ‘’Ik heb van zittenblijven wat moois gemaakt’’

Fiep (18) bleek vorig schooljaar te moeten doubleren in havo 4, maar het 2 in 1-examenjaar van Luzac zorgt ervoor dat er geen tijd verloren hoeft te gaan. Een mooie kans om in plaats van zittenblijven te gaan voor een uitdaging, waarin je twee schooljaren combineert. Maar wel één waar je je schouders onder moet zetten. Fiep vertelt hoe zij het afgelopen schooljaar ervoer.

Toen ik mijn mavo-diploma had gehaald, stroomde ik door naar de havo. Helaas bleef ik zitten. Daar baalde ik flink van, want ik had helemaal geen zin om nog twee jaar naar de middelbare school te gaan. Ik kende Luzac al mijn broers en stiefzus gingen er al naar school. En ik wist dat Luzac de mogelijkheid om havo 4 en 5 te combineren, waardoor ik alsnog even snel klaar kon zijn. Mijn keuze was snel gemaakt: ik schreef me in bij de vestiging in Leiden.

Ik merkte het verschil met mijn vorige school direct. Je bent hier geen nummertje en je kunt altijd terecht bij leerlingbegeleiders en docenten. Ik kan alles kwijt bij meneer Diermen, de conrector onderwijs. Ik heb zelfs aan meneer Diermen gevraagd of hij mijn mentor wilde zijn, omdat hij mij zo veel hielp. Elke donderdagochtend praten we een uurtje bij en sparren we over mijn planning voor de volgende week. Daar heb ik veel aan.

Daarnaast heb ik ’t hier erg naar mijn zin. De school is klein, waardoor je wat minder het ‘middelbareschoolgevoel’ hebt. Het is hier een soort clubhuis: de sfeer is fantastisch. Laatst was ik ziek naar huis gegaan. En toen ontving ik op Snapchat een filmpje van de pauze. Ik kreeg direct FOMO (fear of missing out).

Ik heb van zittenblijven wat moois gemaakt. Het versnelde examenjaar is niet alleen een flinke prestatie, maar ’t is bij Luzac Leiden vooral ook heel leuk. Daar ben ik blij mee.

Hoe zwaar vind je het 2 in 1-examenjaar?

Het is aanpoten, maar het voelt niet altijd alsof ik 2 jaar tegelijk aan het doen ben. De lange schooldagen van 9.00 tot 17.00 uur helpen heel erg. De tijd gaat snel en ik maak eigenlijk al mijn huiswerk op school, tijdens de studie-uren in de studiezaal. Niet dat ik thuis nooit stress heb, maar dan bedenk ik me wel dat er nog genoeg studie-uren zijn.

Ik vind het lastig om de urgentie van dingen in te zien. Je hoeft niet achter me aan te lopen, maar ik heb wel iemand nodig die me helpt met overzicht houden. Bij Luzac weet ik altijd wat er van mij verwacht wordt. Daarnaast moet je tijdens dit versnelde examenjaar wel doorbikkelen. Anders red je het niet. En we hebben met z’n allen hetzelfde doel voor ogen: slagen voor ons eindexamen. Dat houdt mij op de been.

Daarnaast motiveren consequenties mij ook om mijn huiswerk te maken: als je ’t niet afhebt, moet je er om 08.00 uur ’s ochtends of op zaterdag weer zijn. Daar heeft niemand zin in. Je best doen heeft dus twee voordelen: je hebt geen consequenties en je haalt goede cijfers.

Dat de aandacht en structuur werken, bleek meteen tijdens mijn eerste toetsweek. Het ging een stuk beter dan op mijn vorige school! Daar had ik veel moeite met Duits, maar hier gaat het wonderbaarlijk goed. Dat heb ik te danken aan de docent, meneer Smit, die me door dit jaar heen helpt. Ik heb tijdens dit jaar meer Duits geleerd dan de afgelopen 4 jaar.

Heb je iets geleerd wat je meeneemt naar je studententijd?

Het besef dat dingen tijd kosten. Je kunt niet een dag van tevoren beginnen met leren. Ik heb hier geleerd hoe ik een goede planning maak en daar ga ik voor de rest van mijn leven van profiteren.

Hoe zie je de eindexamens tegemoet?

In mijn hoofd zijn de eindexamens een heel groot ding. Na alle SE-weken voelt dit als de grootste hobbel waar ik nog overheen moet. Er moet nog veel gebeuren, maar ik ga de examenperiode wel met zelfvertrouwen tegemoet. Als het tijdens het schooljaar goedging, waarom zou het tijdens de CSE’s niet goed gaan? Let’s get it over with.

Ik ben blij als ik mijn diploma in ontvangst mag nemen en eindelijk kan relaxen. Maar ik denk dat ik school ook wel weer ga missen. Ik houd contact met mijn vrienden, maar ik vind het bijvoorbeeld jammer dat ik mijn docent Duits straks niet meer zie. Het is zo’n intensief jaar en je doet het echt samen. Daardoor bouw je snel een band op met iedereen.