Terug naar alle nieuwsberichten

Rector Douwe Boekhoudt over de verschillende rollen van Luzac in coronatijd

Gesloten schooldeuren en weinig sociaal contact: al 2 jaar lang beleven jongeren niet de jeugd waarop ze hoopten. Dat heeft niet alleen impact op schoolprestaties, maar ook op het zelfbeeld van leerlingen. Waar de maatschappij vaak gesloten is, is Luzac, dankzij ons kleinschalige onderwijs, juist open. En zo vervult de school ook een andere functie: als sociale ontmoetingsplek. Douwe Boekhoudt, rector bij Luzac Amsterdam, vertelt hoe Luzac met de coronatijd omgaat.

‘’Als leerling maak je op school een cognitieve en sociale ontwikkeling door. Je doet je kennis op in de klas en ziet er je vrienden. Als je vervolgens twee jaar lang veel thuiszit en online lessen volgt, beïnvloedt dat je zelfbeeld. Je kunt je minder goed concentreren, ziet je vrienden weinig en flirt niet meer op schoolfeestjes of in de kroeg. Leerlingen vragen zich af: doe ik er wel toe? En ben ik wel een echte havist of vwo’er?’’

Volwassenen kunnen voor zichzelf perspectief creëren. Voor jongeren is dat veel moeilijker, want ze hebben geen vergelijkingsmateriaal meer. Ze zitten 2 jaar in hun cocon, in plaats van dat ze zichzelf ontdekken op school en in gezelschap. Examenkandidaten vragen zich af waar ze het voor doen. Er is namelijk geen studententijd om naar uit te kijken. Het lange termijn perspectief ontbreekt.

Vóór corona hadden examenleerlingen er vertrouwen in dat ’t goedkomt als ze een 5 in hun eerste SE-week halen. Nu kunnen ze de tegenslag niet plaatsen, omdat ze er geen perspectief op hebben dat het beter wordt tijdens hun volgende SE-periode.

Hoe gaat Luzac daarmee om?

Ik sluit me aan bij wat minister Wiersma voor Primair en Voortgezet Onderwijs zei: De duimregeling, waarbij je met je duim één slecht resultaat kunt afdekken, vormt een mooi vangnet. Maar we kunnen er ook voor zorgen dat de leerlingen deze regeling eigenlijk niet nodig hebben. Dat ’t wél voldoende is. Bij Luzac gaan we ervoor. Zoals we gehoord hebben, gaat corona voorlopig nog niet weg. Wij zorgen altijd voor wendbaar onderwijs, waarmee leerlingen in elke situatie de handvatten krijgen die ze nodig hebben. We zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat leerlingen vol zelfvertrouwen mooie cijfers halen. En we gaan wél samen zitten voor die passende studiekeuze.

De afgelopen twee jaar kregen onze leerlingen nog steeds het onderwijs dat zij gewend waren. Inclusief de persoonlijke aandacht van docenten en leerlingbegeleiders. Wij konden de 1,5 meter afstand-regel goed waarborgen toen deze ook voor het onderwijs gold, dankzij onze kleine klassen. Leerlingen kregen volgens hun vaste rooster op school les.

Daarnaast vormt school een bindende factor. Het is een plek waar je je vrienden ontmoet, waar je leuke en minder leuke dingen deelt. We beseffen maar al te goed dat school een sociale ontmoetingsplaats is. Daarom openden wij onze deuren in de tweede week van de kerstvakanties, tijdens het weekend en ‘s avonds. Er is plek voor studie-uren én gezelligheid. Ook werd er tijdens de kerstvakantie aandacht geschonken aan de 18e verjaardag van een leerling. Juist omdat een feestje er niet inzat. Zo krijgt school een andere functie.

‘’Ik heb mijn kind weer terug’’

Tijdens corona ontvingen we nieuwe leerlingen die een leerachterstand hadden opgelopen. Sommige leerlingen komen onzeker binnen, omdat ze slechter presteren. Zij komen in een warm bad terecht. We vangen leerlingen op, vragen ze hoe het met ze gaat. Met ons maatwerk en de persoonlijke aandacht konden wij hen de handvatten bieden, waarmee ze weer vol goede moed mooie cijfers haalden en hun zelfvertrouwen terugwinnen.

Tijdens diploma-uitreikingen vertellen ouders hoe blij ze zijn dat hun kind hun achterstand hebben ingehaald. Maar het grootste compliment blijft: ‘’Ik heb mijn kind weer terug.’’ ‘’Mijn kind heeft weer zelfvertrouwen, slaapt weer goed en is weer gezellig aan de eettafel’’.

Luzac vormt ook in stille coronatijden een sociaal bindende factor die tijdens je jeugd zó belangrijk is. En dat warme bad, waarin leerlingen vol zelfvertrouwen kunnen leren. Hun plezier en zelfvertrouwen, daar halen wij onze voldoening uit.