Onderwijscoach Gerlinda: ‘’Tijdens een Cito-training ontdekken leerlingen hun eigen kracht.’’

Onderwijscoach Gerlinda switchte van muziek- en CKV-docent naar het basisonderwijs waar ze als remedial teacher aan de slag ging. Haar kennis en ervaring, die komen mooi tot uiting in haar huidige rol als onderwijscoach bij Luzac Rotterdam. Naast studie- en basisschoolbegeleiding geeft ze Cito-trainingen. Zij weet als geen ander hoe spannend scholieren deze momentopname vinden en vertelt hoe leerlingen met een Cito-training meer zelfvertrouwen krijgen.

Waarom kiezen ouders voor de Cito-training van Luzac?

Veel ouders zeggen: ‘‘Ik wil er alles aan gedaan hebben om alles uit mijn kind te halen. Het maakt niet uit op welk niveau hij terechtkomt, als hij maar gelukkig wordt. Maar ik wil wel dat hij goed tot zijn recht komt.’’ Ik begrijp de ouders goed, want een talent onbenut laten is zonde. Er zijn veel leerlingen die heel slim zijn, maar bij wie het er niet uitkomt. Dat is zonde, want de Cito-toets is hét moment waarop het er wel uit moet komen om een passend advies te krijgen. Sommige leerlingen kunnen extra hulp goed gebruiken om op de Cito-toets wél te laten zien wat ze in hun mars hebben.

Die hulp krijgen ze meestal niet tijdens de les. Leerkrachten geven les aan grote groepen. Logischerwijs is de uitleg dan eenzijdig en hebben zij niet de tijd om elke leerling persoonlijke aandacht te geven. Tijdens een Cito-training gaan we na welke stappen een leerling kan zetten om tot het goede antwoord te komen. Er is niet maar één manier, namelijk.

Hoe komt het dat de capaciteiten van een kind soms niet tot hun recht komen?

Bij veel leerlingen zit er meer in dan ze tijdens Cito-toets laten zien, doordat ze spanning ze onderuithaalt. Dat is niet alleen tijdens een Cito-toets zo. Ik heb bijvoorbeeld AVI- en DMT-toetsen afgenomen, die gaan over technisch lezen. Ook dan zie je wat voor slechte invloed de spanning heeft. Ik zag leerlingen slecht scoren, terwijl ik weet dat ze goed kunnen lezen.

De toetsen zijn zo spannend, omdat je het op dat moment moet waarmaken. De ene leerling kan dat beter handelen dan de ander. Als een leerling structureel slecht presteert, terwijl hij weet dat hij het snapt, dan motiveert dat niet. Dan kom je in een negatieve spiraal terecht waar je uit moet zien te komen. Je ziet vaak dat ze het antwoord wel weten, maar aan zichzelf twijfelen en op een ‘foute’ manier zichzelf verbeteren.

Hoe kan een Cito-training daarbij helpen?

Tijdens een Cito-training krijgen leerlingen meer zelfvertrouwen en ontdekken ze hun eigen kracht. We benoemen wat goed gaat. En wat niet goed gaat verpakken we in tips, door te zeggen: ‘‘Kijk, zo zou het ook kunnen.’’ We begeleiden leerlingen in de route naar het juiste antwoord. En ze leren dat fouten maken goed is. Fouten maken moet, anders leer je niks. Als je de fouten hier maakt, dan hoef je ze niet op de toets te maken.

Natuurlijk speelt niet enkel faalangst een rol. Ik help ook leerlingen die veel moeite hebben met een specifiek Cito-onderdeel. Tijdens groepstrainingen komen alle Cito-onderdelen aan bod. Met een individuele training kunnen we maatwerk bieden en focussen op één onderdeel. Heeft een leerling veel moeite met een onderdeel, zoals begrijpend lezen of rekenen? Dan kan ik een individuele training aanraden. Sommige ouders kiezen ervoor om de leerling eerst een individuele training en daarna een groepstraining te laten volgen om het totaalpakket te hebben.

Hoe kan een ouder zijn kind het beste helpen in de aanloop naar de Cito-toets?

Veel ouders vinden de Cito-toetsen spannender dan de leerling zelf. Dat voelen kinderen aan. Ouders doen er goed aan om hun kind te laten weten dat ze in hem of haar geloven. Zeg: ‘‘Ik weet dat je je best doet en meer kun je niet doen. Zet ‘m op. Alles is goed, wat je uitslag ook is.’’

Het is nooit goed om kinderen richting een bepaald niveau te pushen. Kinderen worden perfectionistisch en krijgen meer angst. Ze moeten aan verwachtingen voldoen, waardoor ze worden geblokkeerd in hun creatief denken. Ze denken dat het op één manier moet, terwijl ze zelf op een creatievere manier tot het juiste antwoord komen. Het presteren is dan het einddoel, in plaats van het ‘leren leren’.

Het gaat om wie de leerling is én wat voor capaciteit die heeft. Niet alleen om wat hij presteert. Als ouder wil je dat je kind gelukkig is en écht op zijn plek zit. Met een Cito-training presteren leerlingen daadwerkelijk op het niveau dat bij hen past. Het resultaat: veel leerlingen krijgen een hoger advies, nadat ze met een flinke dosis zelfvertrouwen en nieuwe inzichten hun Cito-toets hebben gemaakt. En in het voorgezet onderwijs zitten ze vervolgens écht op hun plek, op het niveau dat bij ze past.