Terug naar alle nieuwsberichten

Een middag studiebegeleiding bij onderwijscoach Sophie

‘‘Extra aandacht, dat werpt echt zijn vruchten af.’’ Sophie is onderwijscoach en mentor bij Luzac Den Haag. Haar rol van mentor vervult ze voor klas 5 havo en 6 vwo. De aandacht en het maatwerk, waarmee Luzac-leerlingen groeien en opbloeien, maakt zij als onderwijscoach ook beschikbaar voor leerlingen van andere scholen. Kinderen uit groep 7, leerlingen die zich willen voorbereiden op de Cito-toets en middelbare scholieren: ze zijn allemaal welkom. De leerlingen komen dagelijks na schooltijd naar Sophie, bij Luzac Den Haag. We vroegen haar hoe zo’n middag eruitziet.

Een leerzame en gezellige middag

Vanaf 14.00 uur druppelen de eerste leerlingen binnen. Op maandag schrijven alle leerlingen hun planning voor de week op. Vervolgens gaan ze samen met Sophie en de andere leerlingen en ook individueel aan de slag. Sophie: ‘‘Ik ga een-op-een met leerlingen zitten. Maar ze leren ook van elkaar. Door te overhoren, bijvoorbeeld. Tussendoor drinken we thee met wat lekkers en doen we een spelletje.’’

‘‘Het is een hechte groep. Eén leerling moest écht een paar voldoendes halen. Als dat lukte, zouden we een pizza-avond houden. De leerling was extra gemotiveerd; hij wilde niet alleen zichzelf, maar ook de andere klasgenoten trots maken. En dat lukte! Het gevoel dat je het met zijn allen doet, werkt. Leerlingen zien dat ze niet de enige zijn die iets moeilijk vindt. Samen gaan we er tegenaan.’’

Tijdens het interview wordt Sophie gebeld. Ze neemt op. Het is Noah, een leerling die onderweg naar Luzac Den Haag al wilde vertellen wat voor cijfer hij heeft gehaald. Vol trots vertelt hij over zijn mooie voldoende. ‘‘Hier smelt ik van’’, zegt Sophie.

Wat leren de leerlingen bij Luzac Studiebegeleiding?

Elke leerling heeft zijn eigen leerbehoeften en -doelen. Maar één ding doet iedereen goed: zelfvertrouwen. Sophie vertelt: ‘‘We leven echt in prestatiemaatschappij. Leerlingen hebben het gevoel dat ze aan hoge verwachtingen moeten voldoen. En door corona hebben veel leerlingen het gevoel dat ze kampen met een leerachterstand. Veel leerlingen komen binnen met het gevoel dat ze het niet kunnen, dat ze achterlopen of dat het niveau te hoog is. In de eerste periode wil ik ze dan ook laten zien wat ze kunnen. Dat ontdekken ze door eerst een stapje terug te doen, naar de basis. Wat moeten we weten, voordat we de verdieping ingaan? Zo gaan ze stap voor stap de materie beter begrijpen. En je ziet hun zelfvertrouwen daarbij groeien.’’

‘‘Leerlingen komen meerdere dagen per week. Ze hoeven zich geen zorgen te maken over school. En het is hier heel gezellig. Leerlingen vinden het leuk om te komen. Het is een fijne omgeving om in te leren.’’

Hoe helpen we leerlingen die nog op de basisschool zitten?

Naast studiebegeleiding voor middelbare scholieren, geeft Sophie ook basisschoolbegeleiding. ‘‘We focussen op basisvaardigheden die erg belangrijk zijn in de aanloop naar de middelbare school, zoals rekenen en begrijpend lezen. Zo is Noah, die mij net belde, van een mavo-advies naar havo gegaan. En een meisje volgt nu één jaar basisschoolbegeleiding. Ze kreeg een voorlopig advies ‘Kaderberoeps’. Maar haar ouders wisten: dit niveau past niet. Afgelopen week heeft ze de uitslag gekregen van haar NIO-toets: havo! Als haar Cito-toets ook zo goed gaat, zit ze volgend jaar in een havo/vwo-brugklas.

Met meer zelfvertrouwen naar de Cito-toets

‘‘Elke woensdag geef ik Cito-trainingen, waarin we met elk Cito-onderwerp gaan oefenen. We beginnen met de uitleg van het onderwerp, zoals werkwoordspelling. Als ze zelfstandig hebben geoefend, bespreken we de antwoorden klassikaal. Leerlingen die een vraag goed hebben beantwoord, leggen hun antwoord uit aan de andere leerlingen. Zo leren ze van elkaar. Heeft een leerling ergens moeite mee? Dan gaan we er samen voor zitten. De leerling ontdekt waar hij goed in is en minder. Het belangrijkste is dat de leerlingen zelfvertrouwen krijgen. We hebben geoefend, dus ik ben er klaar voor.’’

‘‘Ook wat betreft de basisschoolbegeleiding en Cito-trainingen speelt zelfvertrouwen een grote rol. Met het zelfvertrouwen dat ze winnen, kunnen ze goed laten zien wat ze kunnen op de Cito-toets. Ik kampte vroeger ook met faalangst. Zowel ik als mijn leerkracht geloofden niet in me. Nu kan ik de persoon zijn die ik vroeger nodig had. Iemand die in je gelooft en je motiveert.’’