Luzac is trots op: Growth consultant David Hufen

Elk schooljaar weer zijn we trots. Trots op onze leerlingen, die we zien groeien en opbloeien. Luzac vormt dé opstap om niet alleen tijdens de middelbareschooltijd, maar ook daarna ambities waar te maken. Wat doen onze oud-leerlingen nu? Hoe ziet hun carrière eruit? En waar zijn zij het meest trots op? Deze week is growth consultant David Hufen aan het woord, die van 2011 tot 2013 op Luzac Amersfoort zat.

Wilde je altijd al consultant worden?

Ik wilde graag een dynamische baan, mij breed oriënteren en niet werken voor één opdrachtgever. Ik was op de middelbare school dan ook behoorlijk nieuwsgierig en vond al snel alles leuk. Dat was terug te zien in mijn vakkenpakket; dit bestond uit NG en NT, maar ook met Informatica ernaast. Mijn ondernemende en helpende karakter zorgt er dan nu ook voor dat ik elke dag met plezier naar mijn werk ga.

Hoe ben je gekomen waar je nu bent?

Mijn tijd bij Luzac voelde echt als een warm bad. Ik heb er een mooi fundament kunnen leggen voor mijn verdere carrière. Toen ik mijn havodiploma had behaald, ben ik begonnen met de opleiding E-commerce, Marketing en Sales in Enschede. Daarna ben ik als freelance Facebook- en Instagramadverteerder aan de slag gegaan. Ik hielp klanten aan succesvolle social-mediacampagnes. En nu werk ik als projectmanager bij klanten, waar ik mij over het gehele marketing- en salesproces buig.

Ik ben nu onderdeel van een hecht team consultants, met wie ik bedrijven help om hun marketing- en salesstrategie te verbeteren. Na een zorgvuldig onderzoek, waarin we het gehele marketing- en salesproces onder de loep nemen, maken we een concreet groeiplan voor een aantal maanden.

Hoe was jouw schooltijd vroeger?

Ik kwam in 2011 bij Luzac Amersfoort terecht. Ik ging voor het 2 in 1-examenjaar vwo, waarin ik het voorexamen- en examenjaar kon combineren. Dat ging goed. Ik leerde leren; iets wat ik nog niet goed kon. Ik wist niet hoe ik een vak goed kon aanvliegen, maar dat veranderde snel. De methode van Luzac is mij altijd bijgebleven. Daarnaast had ik structuur nodig. Die kreeg ik. Ik zat elke dag van 9 tot 17 uur op school. Dat was intensief, maar zorgde er wel voor dat ik goed door het proces werd geloodst.

Maar uiteindelijk ging het niet van een leien dakje. Aan het eind van het schooljaar kreeg ik de diagnose ‘ziekte van Lyme’. Dat was lastig. Bij Luzac waren ze erg meelevend. Samen keken we hoe ik mijn schooltijd het beste kon doorlopen. Ik kwam tot de conclusie dat ik mijn vwo-examens niet zou halen door een te grote achterstand. Ik heb dat jaar drie vakken op vwo-niveau afgerond, waardoor ik nog een jaar op Luzac bleef. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om verder te gaan met havo, dat bood mij rust. Ik wist dat ik de capaciteiten had om mijn vwo-diploma te behalen, maar door mijn gezondheid zat het er niet in.

Bij Luzac stelden ze mij gerust. Ik kon alle hulp krijgen die ik nodig had. Ik wist in mijn achterhoofd: als ik lessen niet kon volgen, kon ik nog altijd gebruikmaken van steunlessen. Ik heb veel met mijn leerlingbegeleider gezeten om te kijken hoe het ging. Zo waren mijn prestaties gedurende mijn tweede jaar op Luzac onder controle. Ik behaalde mijn havodiploma uiteindelijk zonder problemen.

Terugkeer naar Luzac; in de vorm van een bijbaan

Vroeger, toen ik als leerling in de studiezaal zat, dacht ik al: wat lijkt het mij leuk om hier te werken. Het leek mij zo leuk om leerlingen te helpen. Ná Luzac, tijdens mijn studie, besloot ik dat dan ook te doen. Ik kreeg een rol als begeleider op de studiezaal én steunlesdocent Economie. Ik vond het erg leuk om te werken op de plek waar ik eerst had geleerd. En de docenten die mij eerst lesgaven, waren nu mijn collega’s. Een superleuk team.

Toch nog wo-niveau behalen

Tijdens mijn schooltijd was ik natuurlijk in de veronderstelling dat ik mijn vwo-diploma zou halen. Na mijn hbo-studie besefte ik dat ik toch op dat niveau wilde komen. Daarom ben ik, naast mijn werk, een deeltijdmaster Bedrijfskunde gaan volgen.

Wat is je het meest bijgebleven aan jouw tijd bij Luzac?

Dat mijn ondernemende karakter zo werd gestimuleerd. De bal ligt wel bij jou; je moet het zelf doen. Maar je wordt aan het denken gezet over jezelf. En dan niet alleen met betrekking tot school. Wat wil ik nou eigenlijk verder? Ik vond het leuk om dat te ontdekken.

Waar ben je het meest trots op?

Dat ik toch op mijn niveau terecht ben gekomen, met een Master Bedrijfskunde. Zo ben ik nu toch waar ik wilde zijn; als consultant met meerdere klanten, waardoor ik elke dag weer getriggerd word om klanten op de best mogelijke wijze te helpen.