Wat kun je verwachten van een brede, tweejarige brugklas?
De brede, tweejarige brugklas van Luzac biedt leerlingen de tijd en ruimte om te groeien naar het niveau dat bij hen past. Hoe zien de brugjaren bij Luzac er precies uit? We vroegen het aan biologiedocent Erik Bons en rector Pauki de Jong.
De meerwaarde van een brede brugklas
Rector Pauki de Jong werkt al 15 jaar bij Luzac. Jaar in jaar uit heeft zij gezien wat persoonlijke aandacht met leerlingen doet. Ze vertelt over de waarde van een tweejarige, brede brugklas.
‘‘In de brede brugklas van Luzac komt een leerling zonder stempel binnen. Hij komt namelijk niet in een klas met een specifiek niveau terecht. We nemen twee jaar de tijd om dat niveau te bepalen. Zo weten we zeker dat een leerling terechtkomt op het niveau dat bij hem past.’’
Voor wie is de brede, tweejarige brugklas een goede keuze?
‘‘Voor iedereen die graag écht op zijn plek wil zitten. Elke leerling groeit namelijk binnen de brede brugklas naar zijn eigen, echte niveau en blijft op dat niveau presteren. Leerlingen doen vaardigheden op waarmee ze het maximale uit zichzelf halen tijdens de middelbare school én daarna.
Leerlingen stromen in vanuit verschillende hoeken. Zo had één brugklasser groep 8 overgeslagen. Hij had überhaupt nog geen definitief advies gekregen. Maar op onze vestiging zit ook een meisje dat met een mavo-advies binnenkwam, en nu 3 vwo volgt. In beide gevallen komen de leerlingen optimaal tot hun recht in een brede, tweejarige brugklas. Ze krijgen immers beiden de ruimte om zich volop te ontwikkelen.’’
Waarom is het zo goed om het niveau van een kind later te bepalen?
‘‘Achtstegroepers zijn erg jong. Ze zijn volop in ontwikkeling en kunnen nog verschillende kanten opgaan. Het is dan zonde om een niveau vast te leggen. Wil een leerling graag een hbo-opleiding nodig, maar zit hij vast aan zijn mavo-advies? Dan zal hij eerst de mavo moeten afronden, vóórdat hij naar de havo kan.
Door het niveau zo vroeg vast te leggen, kun je kansen missen. Daarom wordt bij Luzac dat moment uitgesteld. Zo kunnen leerlingen zich écht gaan ontwikkelen en laten zien wat ze in hun mars hebben.’’
En hoe zorgt Luzac ervoor dat leerlingen groeien naar dat passende niveau?
‘‘Daar hebben we randvoorwaarden voor. Persoonlijke aandacht staat centraal. Die ziet de leerling terug in ons leerplan op maat, de kleine klassen en de hulp van leerlingbegeleiders. De leerling leert op een manier die bij hém past. In de kleine klassen nemen de docent de tijd voor persoonlijke aandacht. En buiten de lessen om staan zowel de leerlingbegeleiders als docenten klaar. Kortom: leerlingen krijgen alle hulp, waarmee ze optimaal presteren. En wat blijkt: leerlingen zijn vaak tot meer in staat dan verwacht.’’
Lessen binnen de brede brugklas
In de brede brugklas bestaan de klassen uit leerlingen met verschillende niveaus. Hoe werkt dat? Biologiedocent Erik Bons vertelt hoe een les in de brede brugklas van Luzac eruitziet.
Hoe werkt zo’n les in de brede brugklas?
‘‘De basis is voor iedereen gelijk. De uitleg aan het begin van de les is dan ook meestal voor iedereen hetzelfde. Maar daarna begin ik met differentiëren. Dat houdt in dat ik elke leerling op een andere manier help. Doordat de klassen zo klein zijn, zie ik snel wat een leerling nodig heeft. Ik analyseer hoe leerlingen kunnen reproduceren en wat het abstractieniveau is.
Sommige leerlingen verwerken de stof heel snel. Zij kunnen een extra uitdaging gebruiken. Ik geef hen andere opdrachten of zelfs een ander boek. En sommige leerlingen hebben juist wat meer aandacht nodig. Met hen ga ik er dan samen goed voor zitten.
Iedereen heeft andere talenten en uitdagingen. Is een leerling een kei in Engels, maar heeft hij moeite met wiskunde? Dan kan hij Engels op vwo-niveau volgen en meer aandacht krijgen voor wiskunde. Zo benut de leerling zijn talent en kan hij moeilijke vakken rustig leren.
Elke leerling verdient een eerlijke kans. En vanuit succesverhalen gaan leerlingen groeien. Blijkt dat een vak echt te moeilijk is? Dan bouwen we het dus rustig op. Het gaat erom dat een leerling na de brugklas terechtkomt op zijn eigen, echte niveau.’’