Terug naar alle nieuwsberichten

Waarom is een Cito-training zo waardevol? Leerlingbegeleider Rowie vertelt

De Cito-toetsen; een spannende periode voor elke leerling. Presteert hij of zij tijdens deze momentopname wel op zijn of haar echte niveau? Na Cito-trainingen van Luzac hoeven ze zich hierover geen zorgen meer te maken. Dat spannende moment verandert namelijk in een leuke uitdaging, waarbij leerlingen vol zelfvertrouwen laten zien wat ze kunnen. Leerlingbegeleider Rowie van Zon vertelt alles over de Cito-trainingen en de prachtige uitkomsten die ze hebben opgeleverd.

Mijn rol binnen Luzac is heel dynamisch; ik werk namelijk als biologiedocent, leerlingbegeleider en onderwijscoach. Met laatstgenoemde ben ik vorig jaar begonnen, voor het voortgezet onderwijs en voor de Cito-trainingen van groep 7 en 8. Het doel van de Cito-training is om leerlingen de handvatten te geven, waarmee ze tijdens de toetsen presteren op het niveau dat écht bij hen past. Ondertussen heb ik al veel leerlingen een mooie groei zien doormaken. Dat geeft mij veel voldoening!

Hoe ziet zo’n Cito-training eruit?

Tijdens de intake stel ik de behoefte vast door puur te kijken naar wat de leerling nodig heeft. Waar loopt de leerling op achter en wat heeft hij of zij nodig? Of gaat het meer om een sociaal emotionele vraag, zoals faalangst? Vaak heeft het zelfvertrouwen van leerlingen een boost nodig. Als de behoefte is vastgesteld, neem ik een instaptoets af. Alle onderdelen van de Cito-komen er uiteraard in voor: spelling, woordenschat, rekenen en begrijpend lezen. Op basis van deze toets kan ik goed zien waar de leerling goed in is en welke onderdelen meer aandacht verdienen. Ik zie altijd een patroon. De plus- of minsommen, die gaan niet zo goed, bijvoorbeeld. Daar kunnen we dan gericht mee aan de slag gaan.

Wat is de grote meerwaarde van een Luzac-Cito-training?

Ik kan tijdens de Cito-trainingen op maat en ook tijdens de groepstrainingen veel persoonlijke aandacht geven. Dat is heel waardevol. Daarnaast krijgen leerlingen écht inzicht in wat ze moeten doen. Weet de leerling niet wat de gedachte is van een tekst? Dan leg ik daar de focus op. Ik vind het leuk en interessant om te bekijken hoe ik een kind de materie het beste kan aanbieden. Op wat voor manier leert hij of zij het beste? Is dat echt als een klassikale les, spelenderwijs of afgewisseld met filmpjes? Ik zeg ook altijd: ‘’Geef vooral aan wat jij fijn vindt en wat je minder fijn vindt.’’

Veel kinderen vinden de Cito-toets een spannend moment. Hoe help je kinderen die zich onzeker voelen of last hebben van faalangst?

Een kind met faalangst helpen is heel anders dan een kind die moeite heeft met rekenen. Kinderen die erg onzeker of faalangstig zijn weten vaak niet goed hoe ze de Cito-toets moeten aanpakken en hoe ze rustig kunnen blijven. Ik help ze door veel vragen te stellen. ‘’Waar loop je vast?’’ en ‘’Zullen we ’t samen proberen? Denk maar hardop. Het is oké om een foutje te maken. Maar misschien maak je helemaal geen foutje.’’ Vertrouwen en veel positieve energie geeft ze een boost. We oefenen, oefenen en oefenen, op het tempo van de leerling. Zonder dat er een toetsdruk achter zit.

Hoe weet je zeker dat een leerling progressie boekt?

Door formatief te evalueren. Elk trainingsmoment begin ik met een herhaling van de vorige. We maken oefenopdrachten en ik check of de leerling alle ezelbruggetjes nog kent. De leerling krijgt nieuwe inzichten én meer zelfvertrouwen als hij of zij merkt dat hij of zij ’t wél kan. En zo kan de leerling ’t ook op de Cito-toets laten zien.

In groep 8 is het moment van de waarheid; het niveau wordt definitief vastgesteld. Wat is de meerwaarde van zo’n intensieve voorbereiding op de Cito-toets in groep 7?

In groep 7 krijgt de leerling een voorlopig advies. En dat is definitiever dan je denkt. Vaak wordt er nauwelijks van afgeweken. Als de leerling in groep 7 al laat zien wat hij of zij kan, gaat de leerling met een voorlopig advies dat écht bij hem of haar past naar groep 8.

Het is nooit ons doel om leerlingen een hoger niveau te laten scoren dan dat bij ze past. Maar het komt regelmatig voor dat leerlingen tijdens de Cito-toets onder hun passende niveau presteren. En soms schatten docenten het niveau niet goed in, door een taalachterstand, bijvoorbeeld.

Eén leerling kwam bijvoorbeeld bij mij terecht, omdat zijn voorlopige advies in groep 7 ’basisberoeps/kaderberoeps’ luidde. Zijn ouders wisten het zeker: dit advies paste niet bij hun zoon. Hij had simpelweg veel moeite met woordenschat en spelling, omdat Nederlands zijn tweede taal is. Ik heb hem tijdens de Cito-trainingen in een bad Nederlands gedompeld. Rekenen kon hij als de beste. Daar hoefden we dus niks aan doen. Ook de Nederlandse taal pikte hij goed op. Het resultaat was ongelofelijk: hij kreeg een vwo-advies!

En één leerling was niet tevreden met haar mavo/havo-advies dat ze in groep 7 kreeg. Zo jong als ze was, had ze al een doel: economie studeren. Ze wilde namelijk niet voor een baas werken, maar een eigen bedrijf starten. En ze geloofde er steevast in dat ze vwo kon doen. Ik ontdekte al snel waar het misging: ze was heel slordig, doordat ze de beste én snel klaar wilde zijn. Daar hebben we aan gewerkt en met succes. Na haar Cito belde ze vol enthousiasme om te vertellen dat haar advies daadwerkelijk havo-vwo was geworden. Dat was een mooi telefoontje om te krijgen. Naast het advies dat ze graag wilde heeft ze ook enkele vaardigheden opgedaan waar ze de rest van haar schoolcarrière wat aan heeft. Nog mooier!

Het zelfvertrouwen dat kinderen krijgen en de zorgen die van hun schouders afvallen; daar doe ik het voor!

Meer weten over de Cito-trainingen van Luzac?

Op deze pagina vindt u alle informatie en kunt u uw kind aanmelden. Heeft u vragen? Bel naar 035 204 33 92 of mail naar [email protected]

InschrijvenKostenoverzicht aanvragen Brochure aanvragen

Bel mij terug