Terug naar alle nieuwsberichten

Podklas: Waarom de ene 6 de andere niet is

Eerder hebben we het gehad over leren leren. In deze Podklas gaan we een stapje verder en zullen we het hebben over RTTI, een methode die het verhaal achter de cijfers vertelt. Hoe RTTI leerlingen kan helpen? Dat zullen veel ouders niet weten. Maar na deze Podklas weet u het wel!

In deze Podklas gaat onze gastvrouw Pauline Heistein in gesprek met rector Pepe Leertouwer. Pepe kan veel vertellen over de methode RTTI en de acties die uw kind daaraan kan verbinden. Hoe komt uw kind tot een 6 en hoe kan hij/zij er een 7 van maken? Pauline en Pepe geven het antwoord.

Dezelfde toetsuitslag, maar een ander niveau

Pepe Leertouwer vertelt: ‘’Stel: u heeft een tweeling. Die tweeling maakt een toets. En ze halen allebei een 7. Toch zeg de docent dat de een naar het vwo mag en de ander beter naar de havo kan gaan. Dat voelt oneerlijk, maar dat hoeft niet zo te zijn. Er is namelijk een grote kans dat de docent dit advies op feiten heeft gebaseerd.’’

‘’Waar we met de RTTI-methode naar kijken is: hoe komt een cijfer tot stand? De ene helft van de tweeling kan een 7 halen door bijvoorbeeld al het leerwerk op orde te hebben en goed op te letten. Maar als de materie in een andere context wordt gebracht, vindt hij of zij het lastig. De andere helft van de tweeling kan misschien geen punten krijgen op het leerwerk. Maar daar waar die leerling wordt uitgedaagd op nieuwe contexten en een vraagstuk krijgt waarbij hij niet kan terugvallen op het leerwerk, scoort hij heel goed. Dan scoren ze op verschillende cognitieve niveaus. En die niveaus brengen wij in kaart met RTTI. En dat kan betekenen dat de een gelukkiger wordt op de mavo, terwijl de ander daar echt geen betere cijfers gaat halen dan op havo/vwo.’’

Wilt u weten hoe dit precies zit? Beluister dan de Podklas!

Contact opnemen

Wilt u een vraag stellen over iets dat u in de podcast heeft gehoord, of wilt u uw mening delen? Dat kan! Stuur uw bericht naar [email protected]. We gaan graag met u in gesprek.