Terug naar alle nieuwsberichten

Podklas aflevering 2: leren leren

Haalt uw kind tegenvallende cijfers in de bovenbouw? Na de onderbouw gaat het niveau omhoog, waardoor efficiënt leren soms best lastig is. Maar daar kan aan gewerkt worden!

Tijdens onze tweede Luzac Podklas over leren leren, gaat rector Pauline Heistein in gesprek met Quintijn Schenkel, de man achter Luzac Studiebegeleiding. Hij weet alles over leren leren en geeft concrete tips. Zo kunt u uw kind straks goed leren leren.

Waarom is leren in de bovenbouw moeilijker dan in de onderbouw?

Het systeem verandert en er wordt meer gevraagd van het organisatieniveau van uw kind. Daarnaast speelt inzicht een grotere rol. Quintijn Schenkel vertelt: ‘’Leerlingen krijgen toetsvragen waarvan ze zeggen: ‘’Dit stond helemaal niet in de stof.’’ Nou, dat klopt. Dat is het stukje inzicht dat nu gevraagd wordt. En dat is natuurlijk spannend. Maar je moet niet in paniek raken. Er zijn namelijk manieren om daar wel mee om te gaan. Leerlingen moeten dat zelfvertrouwen krijgen, waarmee ze ook moeilijke opgaven kunnen maken. Dat is even een nieuwe stap die ze moeten zetten.’’

Zelf cijfers bepalen

Een motiverend, realistisch doel stellen. Dat kan leerlingen goed op weg helpen. Zo vertelt Quintijn: ‘’Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat als leerlingen voorafgaand aan een toets zichzelf een cijfer geven, ze dan ook daadwerkelijk beter presteren. Hoe komt dat? Doordat leerlingen zichzelf dan in de goede richting zetten. Een meisje dat we helpen bij Luzac Studiebegeleiding stond een 3 voor Latijn. Dat liep niet lekker. Haar coach vroeg wat een realistisch, haalbaar cijfer zou kunnen zijn. ‘’Een 9’’, antwoordde ze. Dat werd een 8,7. Doordat ze dat uitdagende doel had gesteld, had ze heel helder welke stappen ze moest zetten. En dan is de kans dat je goed gaat scoren heel groot.’’

Beluister nu deze aflevering van de Podklas.

De volgende keer bij Luzac Podklas: Grip op faalangst

Heeft uw kind last van faalangst? Beluister dan onze volgende Podklas over faalangst! Wat is faalangst precies? Hoe uit het zich bij leerlingen? En wat kunnen we eraan doen? Rector Pauline gaat in gesprek met orthopedagoog Marjet de Vries. Zij heeft al veel leerlingen met faalangst succesvol begeleid.

De Luzac Podklas verschijnt iedere twee weken tot en met de zomervakantie. Als u zich abonneert op de Luzac Podklas, hoeft u er nooit eentje te missen.

Contact opnemen

Wilt u een vraag stellen over iets dat u in de podcast heeft gehoord, of wilt u uw mening delen? Dat kan! Stuur uw bericht naar [email protected]. We gaan graag met u in gesprek.