Met plezier naar school
Math van Loo over de voordelen van maatwerk
Een van de belangrijkste voordelen van Luzac is dat we je op maat kunnen begeleiden. Maar wat betekent dat nu precies? Hoe doen we dat dan? En vooral: wat heb jij eraan? We vroegen het algemeen directeur Math van Loo.
“Maatwerk betekent dat we je ‘op maat’ kunnen begeleiden, dus afgestemd op jouw persoonlijke wensen en behoeften”, steekt Math van wal. “We kijken dus goed wat voor jou het beste werkt. Welke vakken kun je het beste volgen? Bij welke onderdelen heb je extra ondersteuning nodig? Op welke manier kunnen wij die ondersteuning het beste geven? Dat doen we niet alleen als je start bij ons, maar ook gedurende het schooljaar. Je bespreekt regelmatig met je mentor hoe het gaat. Zo kunnen we snel bijsturen als je extra hulp nodig hebt. Of als je juist iets wilt versnellen, natuurlijk. In het reguliere onderwijs is die extra aandacht vaak niet haalbaar. Logisch ook, want daarvoor zijn de groepen simpelweg te groot.”
Vanaf de brugklas
Veel mensen associëren Luzac met de school waar je versneld of alsnog je diploma kunt halen. Maar het is ook gewoon een school waar je vanaf de brugklas naartoe kunt. “Wel doen we het anders dan andere scholen”, benadrukt Math. “We werken in kleinere groepen, dus de vakdocenten hebben meer tijd voor je. En er is meer tijd voor studiecoaching. Zo heb je regelmatig studiebegeleidingsuren. Daarin stem je met je mentor af of alles volgens plan loopt. En als we constateren dat het anders moet, gaan we dat regelen. Op die manier beleef je het onderwijs heel anders.”
Rens ging zó goed op vmbo-kader dat hij na de brugklas overstapte naar de combi-tweedeklas vmbo/havo/vwo van Luzac. “Omdat hij nog geen Frans had gehad, organiseerden we voor hem een aangepast programma tot hij weer aan kon haken bij de rest van zijn klas.”
Vinger op de zere plek
“Voor jou als leerling heeft die maatwerkbenadering eigenlijk alleen maar voordelen”, aldus Math. Het stelt je immers in staat om problemen in de kern aan te pakken. “Vaak gaat het om dingen waar je al langer tegenaan loopt. Dan brengen we nauwkeurig in kaart wat voor soort vragen en opdrachten je lastig vindt. Ben je bijvoorbeeld goed in Engelse woordjes leren, maar loop je vast als je vragen over een tekst moet beantwoorden? Dan spreken we af dat je docent Engels jou vooral helpt bij tekstverklaren. En dat werkt: we zien leerlingen dan enorme sprongen maken. Daardoor neemt hun zelfvertrouwen toe en worden ze steeds zelfstandiger. En misschien wel het belangrijckste: een hekel aan school wordt dan al gauw plezier in school.”
De betrokken docenten weten altijd hoe je ervoor staat
“Omdat we in kleinere groepen werken, kent iedereen elkaar goed”, vervolgt Math. “Je docenten weten echt wie je bent. Ze weten dus ook precies waar jij goed in bent en waar je wat extra ondersteuning bij nodig hebt. En tussentijds zorgen we er natuurlijk voor dat jouw docenten goed op de hoogte blijven van eventuele nieuwe afspraken met jou en hoe het gaat bij de andere vakken. Dat kunnen ze ook nog eens volgen via een online volgsysteem. Daardoor kunnen ze hun les ook veel beter voorbereiden.”
Eva (4 vwo) koos aanvankelijk voor het profiel Economie & Maatschappij met wiskunde A. Na een paar maanden ging ze twijfelen; ze wilde een bèta-vervolgstudie niet uitsluiten. “Dus organiseerden we extra steunlessen biologie om de gemiste stof in te halen.”
Een punt hoger
Math heeft als deskundige op het gebied van onderwijskwaliteit bij al heel wat middelbare scholen in de keuken gekeken. Bij Luzac valt hem vooral de kwaliteit van de docenten op. “Dat zijn alleen volledig bevoegde mensen, echte vaklui. Dat zie je ook aan de resultaten. Deelnemers aan onze examentrainingen scoren bijvoorbeeld op hun examens gemiddeld anderhalve punt hoger voor die vakken. En wat ook opvalt: we hebben geen enkele vacature. Dat zegt ook wat in deze tijden. Mensen willen hier gewoon graag werken. Het is immers veel leuker om leerlingen persoonlijk te kunnen begeleiden. Samen kun je echt wat bereiken.”
Alain (5 vwo) heeft lang in Frankrijk gewoond. Frans is voor hem een peulenschil. Hij verveelde zich dan ook behoorlijk tijdens de les. “Dus spraken we af dat hij dit jaar vervroegd eindexamen Frans doet. Dat geeft hem nét dat beetje extra uitdaging. En wellicht heeft hij dan volgend jaar ruimte voor een extra examenvak.”