Terug naar alle nieuwsberichten

Bestuursfunctie tijdens je examenjaar

Op Luzac Den Bosch zullen ze ‘hun’ Brechje dit schooljaar niet vaak zien. Ze hoeft nog maar drie vakken af te ronden, daarna heeft ze haar vwo-diploma op zak. Af en toe komt ze naar school voor lessen en schoolexamens, of voor gesprekken met haar leerlingbegeleider. De rest van de tijd brengt ze door op het kantoor van het LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) in Amsterdam, waar ze sinds kort secretaris is. Een intensieve bestuursfunctie voor een invloedrijke landelijke organisatie in je eindexamenjaar; dat is niet niks. Hoe doet Brechje dat, wie is die meid? Tijdens het interview kom ik daar al snel achter. Ze zit recht voor me. Energiek, alert en welbespraakt, maar tegelijkertijd ingetogen. Brechje formuleert haar antwoorden snel, toch denkt ze over elk woord na. Tegenover me zit een ambitieuze jonge vrouw die snel schakelt.

LAKS

De meeste mensen kennen het LAKS van de jaarlijkse eindexamenklachtenlijn. Brechje: “Daar komen we inderdaad elk jaar mee in het nieuws, maar we doen zoveel meer. Weet je nog, die actie op het binnenhof? Dat politici de rekentoets moesten maken en dat ze allemaal genadeloos faalde? Dat was het LAKS. We stellen zaken aan de kaak, we informeren en we behartigen belangen. We zijn er voor alle scholieren in het voortgezet onderwijs, het hele jaar door. Wij zijn hun stem in de politiek en in de media. Ook geven we trainingen aan leerlingenraden en organiseren we themadagen over actuele onderwerpen met interessante sprekers.”

Spilfunctie

Voor en door scholieren, staat er op de website van het LAKS. “Zo is het echt”, reageert Brechje. “Het gehele bestuur bestaat uit scholieren, elk jaar volgt er een nieuwe lichting. Soms wordt iemand herkozen, maar dan gaat het meestal om de switch naar voorzitterschap.” Of dat iets voor haar is? Brechje glimlacht. “Dat sluit ik niet uit, maar voorlopig wil ik mij bewijzen als secretaris. Dat is een mooie rol, een spilfunctie. Ik coördineer, ik organiseer en ik ben hét aanspreekpunt voor scholieren. Zij kunnen altijd bij mij terecht. Dat gaat ver, mijn mobiele nummer staat zelfs op de website. Het kan me niet laagdrempelig genoeg zijn. Als een scholier ergens mee zit, dan is dat al erg genoeg. Het moet dan niet ook nog eens lastig zijn om mij te bereiken. Het gaat vaak om precaire zaken. Scholieren die vinden dat ze onterecht zijn blijven zitten of die structureel gepest worden. Het LAKS heeft niet alleen een duidelijke visie op allerlei onderwerpen, we doen er iets mee.”

Periode vol veranderingen

Een bestuursfunctie bij het LAKS krijg je niet zomaar. Een vriendin van Brechje vond het iets voor haar en bracht het ter sprake. Brechje: “Ze had gelijk. Ik ben altijd ondernemend geweest en verkondig mijn mening graag. Bovendien wil ik iets doen wat ertoe doet. De selectieprocedure was ontzettend leuk en leerzaam. Een motivatiebrief, vragenlijsten, een schrijfopdracht, een presentatie voor de leden, het ging maar door. We waren op het laatst met z’n drieën over en ik werd uitgekozen. Dat veroorzaakte een ontlading ja, ik was heel blij. Ik had het jaar ervoor veel meegemaakt, een periode vol veranderingen. Ik ben opgegroeid in IJsselstein, daar heb ik altijd gewoond. Na de scheiding van mijn ouders kreeg mijn moeder een nieuwe vriend. Die woonde in Den Bosch. Mijn moeder trok bij hem in en ik verhuisde mee. Natuurlijk was dat wennen, maar mijn stiefvader en ik mogen elkaar graag, dat scheelt. Het is een compleet andere omgeving, gelukkig is het een heerlijk huis. Lekker buitenaf, met allerlei dieren om ons heen. Schapen, konijnen, een hond en een kat, zie je het voor je? Veranderingen hebben impact, maar ze zorgen ook voor nieuwe inzichten en kansen.”

Op schema

“In IJsselstein had ik ook al met veranderingen te maken gehad. Ik zat aanvankelijk op een enorme school met minstens 2000 leerlingen. Dat past niet bij mij, ik wil geen nummer zijn. Ik ben toen naar een kleinschalige school in Utrecht gegaan. Dat ging beter, maar door de verhuizing naar Den Bosch werd de afstand te groot. Nogmaals overstappen was niet ideaal, maar Luzac bood uitkomst. Het eerste jaar op Luzac behaalde ik vier certificaten, dit schooljaar doe ik de rest. Ik lig op schema, het gaat lukken. Ik voelde me direct thuis bij Luzac, je wordt hier gezien en gehoord. Ook krijg ik persoonlijk advies, er wordt met me meegedacht. Zo heb ik eerst examen gedaan in de lastige vakken. Spannend! Maar het werkte. Ik hoef nu alleen nog biologie, maatschappijwetenschappen en Nederlands te behalen. Door mijn bestuursfunctie bij het LAKS kreeg ik vrijstelling voor één vak. Er gaat veel tijd in het LAKS zitten, dus het is fijn dat Luzac zich flexibel opstelt”.

Klik afdwingen

“We zitten met het bestuur niet alleen maar op kantoor, we zijn ook regelmatig op pad. We hebben afspraken met politici of er zijn evenementen in het land. Soms slapen we in een hostel, omdat we ergens twee dagen zijn. De samenwerking met de andere bestuursleden verloopt perfect, daar moet je ook maar geluk mee hebben. Al denk ik dat je zo’n klik kunt afdwingen door er positief in te zitten en elkaar te respecteren. Ik leer elke dag. Het is een professionele, diplomatieke maar ook frisse wereld. Ik kan iedereen aanraden om zoiets te doen. Ook je sportclub of andere verenigingen hebben een bestuur en commissies. Kies niet voor een krantenwijk. Kies voor een maatschappelijk betrokken rol waar je later veel aan hebt. Liefst een rol die aansluit bij je ambities. Na Luzac ga ik waarschijnlijk bestuurskunde studeren, het is natuurlijk geweldig dat ik dan al bestuurlijke ervaring heb opgedaan.”

Dit artikel is geschreven voor Luzac Magazine #2. Klik hier om het hele magazine te bekijken.