Terug naar alle nieuwsberichten

Zo maakt Luzac het 2 in 1-examenjaar mogelijk

Het 2 in 1-examenjaar is een flinke uitdaging voor leerlingen met ambitie. Tijdens dit intensieve jaar worden het voorexamen- en examenjaar gecombineerd en gaan we met een sneltreinvaart door de stof heen. Hoe is dat mogelijk? We vroegen het aan Lisanne Mijnders-Pepelasi, rector van Luzac Leiden.

Voor wie is het 2 in 1-examenjaar?

‘’Voor leerlingen die vol zitten met ambitie en graag de uitdaging aangaan! Sommige leerlingen kiezen ervoor om op te stromen van bijvoorbeeld havo naar vwo. En andere leerlingen blijven zitten in hun voorexamenjaar en willen niet dat een jaar verloren gaat. Het 2 in 1-examenjaar biedt dan een mooie kans om dat diploma in één jaar te bemachtigen. ‘’

Wat maakt het voorexamen- en examenjaar combineren mogelijk?

‘’Het 2 in 1-examenjaar succesvol doorlopen is mogelijk, doordat we zo kleinschalig zijn. Dat maakt het mogelijk om goed te differentiëren. In de klas en daarbuiten. Docenten weten goed wat elke leerling nodig heeft en iedereen heeft een persoonlijke leerlingbegeleider die altijd voor de leerlingen klaarstaat. En is een leerling nog niet waar hij moet zijn binnen een vak? Dan plannen we steunlessen in. We doen wat voor de leerling nodig is. De wetenschap dat er altijd wel mogelijkheden zijn, helpt. Daarnaast doet iedereen hetzelfde. Zit je er even doorheen? Dan pep je elkaar op!’’

Maar het blijft een heel zwaar jaar, toch?

‘’Zeker. Ouders vragen vaak naar onze inschrijfeisen. Nummer 1: dat de leerling écht gemotiveerd is. Als je er geen zin in hebt, lukt het niet. Het leertempo is namelijk ontzettend hoog en er wordt veel van je gevraagd. We moeten dan ook wel streng zijn. Heb je je huiswerk twee keer in de week niet af? Dan verwachten we je ook op zaterdag van 09.00 en 12.00 uur op school. Achterlopen is geen optie.’’

‘’Maar wat het mogelijk maakt, is onze heldere structuur. Onze jaarplanning is in beton gegoten en behalve de drie SE-weken, hebben we geen SO’s of proefwerken tussendoor. De examenkandidaten focussen zich dus op een relatief klein aantal toetsmomenten. Dat maakt het overzichtelijk; leerlingen weten wat ze te wachten staat. Maar ze moeten voor één SE soms wel vijf of zes hoofdstukken kennen. Niet alleen leerlingen, maar ook docenten bikkelen heel hard om ze voor elk SE binnen acht weken op het juiste niveau te krijgen. En natuurlijk spelen ook hier de leerlingbegeleiders een rol: zij helpen de leerlingen om aan de hand van de periodeplanning de wekelijkse planningen te maken.’’

Een fijne leeromgeving in de aanloop naar examens

‘’De schooldagen zijn lang, van 9 tot 5, maar bevatten ook studie-uren. Tijdens deze uren werken en leren de examenkandidaten onder toezicht in de studiezaal. Aan het begin van het schooljaar zijn de leerlingen niet zo’n fan van de studiezaal, maar daar komen ze later op terug. Leerlingen ontdekken hoe efficiënt en gestructureerd ze er werken. Het is er zo saai, dat je vanzelf gewoon aan de slag gaat. En dat scheelt thuis weer, want school is school en thuis is thuis!’’

‘’Die fijne leeromgeving is ook geopend tijdens de schoolvakanties. En we organiseren studieavonden in de aanloop naar de SE-weken. Zo hebben leerlingen altijd een plek waar ze zich goed kunnen concentreren.’’

Hoe ervaren leerlingen het 2 in 1-examenjaar?

‘’Als zwaar, maar ze zijn heel gemotiveerd! Leerlingen ontdekken écht wat ze kunnen en dat geeft zelfvertrouwen. En er hangt een saamhorigheidssfeer: iedereen kent elkaar, ook ik ken elke leerling. Iedereen begint het 2 in 1-examenjaar met een andere reden, maar wel met hetzelfde einddoel. Het is heel bijzonder wat voor band je daardoor opbouwt. Leerlingen benoemen vaak dat ’t bij ons op school als thuis voelt, ook al hebben we strenge regels. En dat maakt Luzac de ideale omgeving om voor zo’n intensief en bijzonder schooljaar te gaan.’’