Loek Claessens, conrector leerlingbegeleiding

“Bij Luzac weten we wat er gaande is”

Wat maakt werkzaam zijn op Luzac zo bijzonder? We vroegen het conrector leerlingbegeleider Loek Claessens.

Wat is jouw rol op school? Wat zijn jouw drijfveren bij Luzac?

“Mijn rol als conrector leerlingbegeleiding is ontzettend divers en vooral heel communicatief. Ik ben voornamelijk leerlingen aan het helpen, maar natuurlijk ook ouders en docenten. Samen met mijn collega’s zorg ik ervoor dat de school goed draait. Met de leerlingen praat ik over hoe ze hun prestaties kunnen verbeteren, maar ook over hoe het met henzelf gaat. Leerlingen presteren beter als ze lekker in hun vel zitten. Bij Luzac weten we wat er gaande is.”

“Ook de docenten onderling houden alles goed in de gaten. We komen terug op gemaakte afspraken en praten elkaar bij over de gemaakte vorderingen. Het is elk jaar weer mooi om te zien dat leerlingen die eerst onzeker waren, zonder angst en vol vertrouwen de examenweek tegemoet gaan. Als conrector heb je natuurlijk ook een controlerende rol. Hoe zit het met de aanwezigheid van de leerlingen? Maken ze hun huiswerk goed? Zijn er redenen om aan te nemen dat iemand een corrigerend gesprek nodig heeft? Gelukkig hebben wij in Arnhem vooral lieve en gemotiveerde leerlingen die blij zijn met de kans die ze krijgen van hun ouders en van ons!”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

“We starten de dag met een kop koffie waarbij we elkaar bijpraten. Hoe is het gisteren gegaan? Zijn er nog dingen die we moeten weten? Hoe gaat de dag er uit zien? Vervolgens beginnen de lessen en voer ik vaak leerling- en oudergesprekken, of beantwoord ik allerlei vragen per mail. Ook geef ik Examenvreestraining, begeleid ik leerlingen die bezig zijn met hun profielwerkstukken en ik zit een paar uur per week in de studiezaal. Dat vind ik erg nuttig, want dan zie je de leerlingen terwijl ze aan het werk zijn. Verder zijn er natuurlijk vergaderingen. Met de rector en conrector onderwijs bespreek ik de lopende zaken, met het team leerlingbegeleiders – waarvan ik de ‘captain’ ben – neem ik de leerlingen door en denken we met elkaar mee bij lastige situaties.”

Wat maakt Luzac een goede school voor de leerlingen?

“Ik merk dat alle medewerkers – van rector tot huismeester – erop gebrand zijn onze leerlingen vooruit te helpen. Iedereen wordt gezien, ook de stille leerling achterin de klas. Dat is het grote voordeel van kleine klassen. Ook zijn we een goede school omdat we ons houden aan de afspraken. We geloven enorm in het belang van huiswerk maken. Door te doen, word je beter. Ik moet altijd lachen als een leerling me vertelt, na drie weken Luzac, dat hij al meer huiswerk heeft gemaakt dan alle voorgaande jaren bij elkaar. Ten slotte wil ik ons docententeam benoemen. Het geeft mij een trots gevoel als een leerling vertelt dat hij ‘dat ene lastige onderdeel van scheikunde’ eindelijk snapt, door maar enkele lessen te volgen van een van onze beste docenten.”