Terug naar alle nieuwsberichten

65 procent ouders mist persoonlijke aandacht voor kind op school

Ruim de helft van de ouders vindt wekelijks contact tussen mentor en kind nodig

Maar liefst 65 procent van de ouders geeft aan persoonlijke aandacht te missen in de begeleiding van hun kind op school. Wanneer de school begeleiding biedt, vindt 32 procent van de ouders daarnaast dat zij hier zelf minder aan hoeven te doen. Dit blijkt uit onderzoek van particulier opleidingsinstituut Luzac. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 750 ouders met één of meer kinderen die basisonderwijs in groep zeven of acht of middelbaar onderwijs volgen.

Ouder versus kind

Naast persoonlijke aandacht, ziet meer dan de helft (56%) van de ouders graag dat hun kind eens per week met de mentor spreekt. Bijna één op de vijf (19%) gaat akkoord met een contactmoment van eens per maand en 13 procent ziet liever dat kind en mentor op dagelijkse basis contact onderhouden. Dit is niet het enige dat ouders van scholen vragen. 60 procent wil namelijk dat de school eventuele problemen eerst met het kind bespreekt, voordat de school bij de ouder komt aankloppen.

Geen bericht, goed bericht?

70 procent van de ouders wil door de school betrokken worden in het schoolleven van hun kind. Voor het merendeel (64%) geldt dat zij het liefst een paar keer per jaar een contactmoment hebben met de school. 13 procent spreekt de school liever frequenter, namelijk eens per maand. 52 procent geeft daarbij de voorkeur aan de mail, maar die voorkeur is het sterkst onder ‘oudere’ ouders (35 tot 50 jaar en 50 jaar of ouder). 18 procent kiest voor een systeem van school zoals Magister of SomToday en één op de tien (11%) gaat liever voor face-to-face gesprekken.

Carolien van Bergen – Boom, rector van Luzac Breda: “Het is een kwalijke zaak dat bijna twee derde van de ouders het idee heeft dat persoonlijke aandacht mist in de begeleiding op school. Juist die begeleiding geeft leerlingen het extra zetje om te koersen op het voor hun hoogst haalbare niveau. Regelmatig contact tussen mentor en kind, maar ook tussen ouder en school speelt daar zeker in mee. Ieder kind moet de mogelijkheid hebben het maximale uit zichzelf te halen en dat kan alleen als scholen iedere leerling de individuele aandacht geven die hij of zij verdient.” 

Meer weten over de resultaten van het onderzoek? Het hele onderzoek kunt u hier opvragen.