Lesgeven aan 2 in 1-examenleerlingen: zelfs na 15 jaar blijft het voor docenten Kenny en Marian even bijzonder
Kenny Goddeeris en Marian van ‘t Hoff staan inmiddels al 17 en 15 jaar voor de klas bij Luzac Amsterdam College. Daar brengen ze leerlingen één jaar eerder op examenniveau. Het 2 in 1-examenjaar is niet alleen voor leerlingen onvergetelijk, ook voor hun docenten blijft dit nog altijd even bijzonder.
Hoe zou je het 2 in 1-examenjaar omschrijven?
Kenny: ‘’Het 2 in 1-examenjaar is een echte transitie. We zien vaak een omslag van teleurstelling naar optimisme. En wat het doet als leerlingen gezien en gehoord worden.’’
Marian: ‘’Ja. Door leerlingen persoonlijke aandacht te geven, kunnen ze groeien. Zelfkritische muurbloempjes bloeien op, ‘high potentials’ die denken geen moeite te hoeven doen, krijgen soms een nodige spiegel voor om hun potentie nog beter te benutten.
Leerlingen ontwikkelen zich op hun eigen manier, maar ze weten wel wat er van ze verwacht wordt. Als docent passen we de regel ‘never smile until christmas’ ook wel toe. Op het begin zijn we strikt en duidelijk, we delen namelijk een gemeenschappelijk doel: in één jaar richting die eindstreep. Daar is een ijzeren discipline voor nodig. Leerlingen die hier toch nog een tweede jaar zitten – omdat ze bijvoorbeeld vakken hebben verspreid over twee jaren – geven we weleens een knipoog als we even streng moeten zijn. Zij weten wel beter! En als hun klasgenoten dan de smaak goed te pakken hebben, verzachten we.’’
Kenny: ‘’Maar hoe duidelijk we ook zijn als het om schoolwerk gaat, we vormen bovenal een veilige haven voor leerlingen. Dankzij de kleinschaligheid van de school en de gemoedelijke sfeer durven leerlingen zichzelf te laten zien. Ze hoeven zich niet in te houden. En doordat we zo betrokken zijn, merken we het snel op als er iets niet goed gaat. Dat kunnen leerlingen altijd met ons delen.’’
Wat vind je het leukste aan je vak?
Marian: ‘’Je kunt veel voor de leerlingen betekenen. In een kleine klas kun je ze veel leren. En andersom leer ik ook van hen! Van een vlammend betoog over de tabaksindustrie tot een inspirerende presentatie over mentale gezondheid. Sinds zijn gedeelde inzichten over de invloed van kou op je flexibiliteit, douche ik steevast op temperaturen waarvoor je even een drempel over moet. En zo kan ik over elke leerling wel iets bijzonders opnoemen.’’
Kenny: ‘’Hoeveel leerlingen ik ook zie komen en gaan: elk jaar is het weer even bijzonder om te zien wat er gebeurt bij dat laatste station vóór hun diploma.
Dat ervaren leerlingen en ouders hetzelfde. Zo kwam een vader op de diploma-uitreiking met tranen van blijdschap naar mij toe: ‘’Weet u wel wat u betekend heeft?’’ En ook járen nadat ik leerlingen heb uitgezwaaid, hoor ik ze regelmatig op straat roepen: ‘’Meneer Goddeeris!’’ Ik ben hen ook zeker niet vergeten en ik vind het ontzettend leuk om te horen waar ze naartoe zijn gegroeid. Van een topfunctie bij Windows tot een hartchirurg en piloot. Ik zie ze nog zo in de klas zitten!’’