Dag van de Leraar: Max Bosch
5 oktober is de dag van de leraar. Hét moment om stil te staan bij onze leraren en de kunst van het lesgeven. Dat doen ze vol enthousiasme en met veel persoonlijke aandacht voor elke leerling. Zo leren leerlingen op een effectieve en leuke manier. En als een les je echt raakt, zul je het nooit vergeten! Max Bosch, docent Engels, leerlingbegeleider en sectieleider, vertelt wat zijn rol bij Luzac Eindhoven voor hem zo bijzonder maakt.
Hoe kwam je bij Luzac terecht?
‘’Ik werkte in Den Haag als docent, maar wilde twee jaar geleden samenwonen met mijn toenmalige vriendin in Uden. Er zat natuurlijk maar één ding op: een nieuwe baan vinden in de buurt! Ik hoefde niet lang na te denken over de ideale nieuwe werkplek. Als ik ergens wil werken, dan is het wel bij Luzac. Persoonlijk contact met leerlingen vind ik namelijk het allermooiste aan mijn baan als docent. Daar heb je Luzac alle ruimte voor. Gelukkig was er een vacature vrij!
Kort nadat ik was gestart, werd ik gevraagd voor een aanvullende rol als leerlingbegeleider. Dat doe ik met veel plezier! De leerlingen die ik begeleid, geef ik ook les. Daardoor weten ze me extra goed te vinden.’’
Wat is voor jou de kunst van het lesgeven?
‘’Ik vind het leuk om vakoverstijgend les te geven en schakel dan ook vaak met collega’s over onderwerpen die ik in de lessen kan verwerken. Of ik laat leerlingen bijvoorbeeld een schrijfopdracht maken over wat ze tijdens biologie hebben geleerd. Zo krijgen ze meteen een stukje herhaling van de stof.
Daarnaast vind ik humor in de klas heel goed. Ik heb veel lol met de leerlingen, dat verlicht een zware schooldag! En ze komen daardoor vaak op de lessen terug. Ze onthouden de lessen én de materie dus ook nog eens beter.
Door de band die ik met de leerlingen heb, hoef ik geen streng klassenmanagement uit te voeren. We weten wat er moet gebeuren; wanneer we wat leuks kunnen doen en wanneer we aan de bak moeten. Ik ben blij als leerlingen met een glimlach het klaslokaal uit lopen.’’
Je helpt leerlingen een mooie ontwikkeling door te maken. Hoe heb jij jezelf de afgelopen jaren ontwikkeld?
‘’Ik heb heel veel kansen gekregen. Ik had nooit verwacht dat ik zo snel leerlingbegeleider zou worden en ik vervul nu ook de rol van sectieleider Engels. Ik vind het fijn dat ze vertrouwen in mij hebben. En door deze kansen heb ik veel meer zelfvertrouwen gekregen.
Ook heb ik geleerd hoe belangrijk het is om de leerlingen gerust te stellen én tegelijkertijd ervoor te zorgen dat ze reëel blijven. De faalangst die sommigen ervaren, herken ik van vroeger. Ik help leerlingen daarmee om te gaan en hun zelfvertrouwen te vinden. Maar ik pamper ze niet, ze moeten het wel echt zelf doen. Leerlingen komen tot het besef dat ze aan de slag moeten gaan en dat er niks aan de hand is als ze een keer een fout maken. Dat geeft rust en daar worden ze sterker van.’’
Heb je een herinnering die je altijd bij zal blijven?
‘’Ik heb heel veel onvergetelijke herinneringen! De Berlijnreizen met 5 havo en 6 vwo zijn elk jaar weer fantastisch. Twee jaar geleden verrasten de leerlingen mij tijdens het diner met een tiramisu die ze voor mij hadden gekocht. Dat vond ik heel leuk en kenmerkend voor de sfeer die er in de lessen hangt. Toen merkte ik dat de leerlingen echt waarderen wat we samen doen.’’