Terug naar alle nieuwsberichten

Wat kenmerkt een schooltijd bij Luzac?

Luzac staat voor persoonlijk kwaliteitsonderwijs met als steevast resultaat: leerlingen halen met plezier het maximale uit zichzelf. Maar hoe realiseren we dit? En hoe ziet de schooltijd bij Luzac er in de praktijk uit? Lees wat een schooltijd bij Luzac zo bijzonder maakt.

Een dynamisch en persoonlijk leerplan

Elke leerling beschikt over de capaciteiten om het maximale uit zichzelf te halen. Maar hoe de leerpotentie écht benut wordt, verschilt per persoon. Daarom volgen Luzac-leerlingen hun schooltijd niet volgens een vast stramien, maar op de manier die echt bij ze past. Op basis van hun doelen en behoeften maken wij een persoonlijk leerplan. Dit is dynamisch; waardoor we altijd direct kunnen inspringen op hoe de leerling zich ontwikkelt en op wat hij nodig heeft.

Differentiatie in kleine klassen

Onze klassen houden we klein, wat niet alleen de concentratie ten goede komt. Docenten leren elke leerling snel kennen, waardoor hij goed inzicht krijgt in de talenten en aandachtspunten van een leerling. Die herkennen we niet alleen in de lessen, maar ook op toetsen. Docenten nemen de tijd om elke individuele leerling de hulp te bieden die hij nodig heeft. Tijdens de lesuren en daarbuiten. Zo ontwikkelt iedereen zich optimaal.

School is school, thuis is thuis

De schooldagen van Luzac duren van 09.00 tot 17.00 uur. Dat klinkt lang en intensief, en dat is het ook. Maar dit zorgt wel voor rust thuis; voor de leerling en ouders. Het schoolrooster bestaat namelijk niet alleen uit lessen, maar ook uit studie-uren in de studiezaal, waar leerlingen onder begeleiding huiswerk maken en leren. Het schoolwerk is dus altijd onder controle. Thuis hoeft de leerling niet meer na te denken over school en kan hij écht ontspannen.

Een leerlingbegeleider die altijd klaarstaat

Leerlingen hebben een persoonlijke leerlingbegeleider, met wie ze bespreken hoe het gaat en aan hun leerdoelen werken. De leerlingbegeleider staat niet alleen met leerlingen, maar ook met docenten en ouders in nauw contact. Zo is iedereen altijd op de hoogte van hoe het met de leerling gaat en wat hij nodig heeft. De leerlingbegeleider fungeert als een veilige haven en staat altijd voor de leerling klaar; of het nou om extra hulp, gesprekken over persoonlijke omstandigheden of juist om successen vieren gaat.

Niet alleen de cognitieve, maar ook persoonlijke ontwikkeling staat centraal

Leerlingen ontwikkelen zich bij Luzac tot zelfredzame personen die de verantwoordelijkheid nemen over hun schoolprestaties. We nemen ze niet aan de hand mee, maar geven de handvatten, waarmee ze uiteindelijk zelf het maximale uit zichzelf kunnen halen. Leerlingen leren zichzelf kennen tijdens verschillende vakken en trajecten, zoals levenskunde en loopbaanbegeleiding. En ze ontwikkelen belangrijke vaardigheden, zoals goed leren, plannen en organiseren. De persoonlijke groei en (studie)vaardigheden die ze opdoen zijn niet alleen waardevol voor hun tijd bij Luzac, maar juist ook daarna.

Een schooltijd om nooit te vergeten

Bij Luzac prioriteren we niet alleen leersucces, maar ook leerplezier. Op onze kleinschalige vestigingen hangt een gemoedelijke sfeer, die veel leerlingen ‘een familiesfeer’ noemen. Iedereen kent elkaar, wat ervoor zorgt dat er een hechte band ontstaat, iedereen zich veilig voelt en de lijntjes altijd kort zijn. Ook de kamerdeur van de rector staat altijd open.

Daarnaast vinden we het belangrijk om tijd te nemen voor leuke activiteiten. Activiteiten die leerzaam zijn, maar ook mooie vriendschappen opleveren. De meeste vestigingen van Luzac organiseren bijvoorbeeld een skireis. Daarnaast worden er voor verschillende vakken uitstapjes gemaakt naar Cambridge, Berlijn of zelfs CERN in Zwitserland.

De school is klein, waardoor je wat minder het ‘middelbareschoolgevoel’ hebt. Het is hier een soort clubhuis: de sfeer is fantastisch. Laatst was ik ziek naar huis gegaan. En toen ontving ik op Snapchat een filmpje van de pauze. Ik kreeg direct FOMO (fear of missing out). – Fiep, oud-leerling van Luzac Leiden

Mogelijkheden om het leertempo te versnellen of te verlagen

Het leertempo aanpassen is bij Luzac mogelijk. Sommige leerlingen willen school combineren met een topsport- of muziekcarrière ; een op maat gemaakt schoolrooster maakt dat mogelijk. Vergt de carrière veel tijd? Dan hoeft de leerling zijn droom niet te laten varen; het komt weleens voor dat leerlingen examenvakken spreiden over twee schooljaren.

En sommige leerlingen gaan graag een flinke uitdaging aan, in de vorm van ons 2 in 1-examenjaar. Ze combineren het voorexamen- en examenjaar, waardoor ze hun diploma één jaar eerder in handen hebben.