Terug naar alle nieuwsberichten

Morris doet het: van schoolexamens door naar de Porsche Supercup

Topprestaties leveren op school én in de Porsche Carrera Cup. Het kan! Morris Schuring zit nu in het examenjaar van havo 5 bij Luzac Utrecht. Hij focust zich 50 procent van de tijd op het racen en de andere helft op zijn examenjaar. Dat vergt veel discipline; na raceweekenden moet hij regelmatig schoolwerk inhalen. Het is ’t waard. Zijn droom wordt namelijk verwezenlijkt én hij haalt zijn havodiploma. Morris vertelt hoe hij zijn topsportcarrière combineert met school.

‘‘Autosport zit bij mij in de familie, mijn vader is ook coureur geweest. Ik wist van kinds af aan al wat ik wilde: een carrière in de racewereld. De afgelopen vijf jaar heb ik veel stappen gezet. Op mijn 11e begon ik met karten. Toen ben ik steeds een stapje hoger gaan rijden. Op mijn 13e werd ik Nederlands kampioen. Daarna ging ik door naar de Europese kampioenschappen. Vorig jaar, toen ik 15 was, heb ik de overstap gemaakt van karts naar auto’s. Ik werd meteen tweede bij het Benelux kampioenschap. Dit jaar rijd ik in de Porsche Carrera Cup Duitsland en de Porsche Supercup: de hoogte ladder binnen de Porsche Cup-series.’’

Hoe is dat, op je 16e zo succesvol zijn in de racewereld?

‘‘Ik zit al lang in dit wereldje. Voor mij is het inmiddels normaal, maar het blijft natuurlijk harstikke gaaf.’’

‘‘Mijn leven is heel anders dan dat van mijn leeftijdsgenoten. Ik steek al mijn tijd in de autosport. En ik reis natuurlijk de hele wereld over. Tijdens de herfstmaanden vinden de races plaats in verre, warme landen. Afgelopen week was ik in Saoedi-Arabië. En in de zomer ben ik juist vaak in Europa. Soms mis ik leuke momenten met vrienden, maar dat weegt niet op tegen hoe leuk ik de autosport vind. Wat ik doe is echt toekomstgericht. Ik wil uiteindelijk van autosport echt mijn beroep maken en voor een merk rijden, zoals Porsche, Mercedes of BMW. Dat is elke tijdsinvestering waard.’’

Hoe kun jij zo’n topsportcarrière combineren met school?

‘‘In de derde ontdekte ik dat ’t niet kon. Daarom ging ik op zoek naar een andere oplossing. Een vriend vertelde mij over zijn school, Luzac. Ik ben direct ingestroomd. Doordat Luzac onderwijs op maat biedt, kon ik volop blijven racen. Ik kon 50 procent van de tijd wegblijven en dus maar de helft van mijn lessen volgen.’’

‘‘In het begin dacht ik: hoe ga ik dit doen? Nu weet ik dat het voor mij heel belangrijk is om goed vooruit te plannen. Tijdens mijn eerste SE-week was ik er bijvoorbeeld niet, maar doordat we vooraf zo goed hebben gepland, kon ik de examens later inhalen. Tijdens lange vluchten leer ik in het vliegtuig. Bij terugkomst stem ik af wat ik moet inhalen. Het is altijd heel duidelijk wat ik moet doen. Gelukkig haal ik mooie cijfers, dus het werkt!’’

‘‘De flexibiliteit en de persoonlijke aanpak van Luzac helpen mij dus goed. Maar daarnaast geven de docenten goed les en zijn de klassen klein. De kwaliteit van het onderwijs is beter dan ik gewend was. Wel moet ik zeggen dat ik makkelijk en snel leer. Dankzij de combinatie van deze verschillende factoren lukt het dus toch om dit jaar mijn havodiploma te halen en kan ik mij daarna helemaal focussen op het racen. Daar ben ik blij mee!’’