Dag van de leraar: maak kennis met onze docent Marijke Brune

Vandaag, 5 oktober, is de dag van de leraar. Een mooie dag om stil te staan bij wat leraren voor de leerlingen van Luzac betekenen. Dankzij hun doceerkwaliteiten, inzet en enthousiasme, halen leerlingen met plezier mooie cijfers. Maar wie zijn onze docenten? We gingen in gesprek met docent Marijke Brune van Luzac Utrecht. Een docent die haar dag met voldoening afsluit als ze mensen het maximale uit zichzelf heeft zien halen.

Waarom besloot je om als docent aan de slag te gaan bij Luzac?

Ik geef al 20 jaar bijles. Toen één van mijn kinderen tien jaar geleden de mavo niet zou gaan halen, heb ik gekozen voor Luzac. Om mijn kind het onderwijs te laten volgen, maar ook om zelf aan de slag te gaan als docent. De persoonlijke aanpak sprak mij sterk aan. Mijn kind haalde zijn mavo én havo-diploma. Nu zit hij in zijn masterfase op de universiteit. En werk ik nog altijd met veel plezier bij Luzac. Ik geef les voor de vakken wiskunde, economie en bedrijfseconomie.

Ik vind Luzac een prachtige school. We zetten altijd alles op alles om het maximale uit een kind te halen. Of de leerling nou extra aandacht behoeft, hoogbegaafd is en meer uitdaging nodig heeft of een talent wil benutten. Een kind met plezier alles eruit laten halen wat erin zit; dat is een mooie uitdaging die wij als docent hebben.

Hoe zou je jouw lessen omschrijven?

Ik geef nooit dezelfde les. Ik schaak op 5 borden tegelijk, omdat ik vind dat elke leerling het verdient om persoonlijk begeleid te worden. Loopt een leerling vast? Dan gaan we er samen voor zitten. Heeft een leerling meer uitdaging nodig? Dan zorg ik daar ook voor. Eén ding hebben mijn lessen wél gemeen: ze zijn ontspannen en er is altijd ruimte voor een grapje.

Wat vind je het leukste aan docent zijn?

Ik vind de leeftijd van pubers erg interessant. Het is een kruispunt; haalt een leerling alles uit zijn ontwikkeling of loopt hij juist vast? Ik vind het mooi om aan leerlingen te laten zien hoe inspirerend leren kan zijn. Het is een rijkdom in je leven om je verder te ontwikkelen. Zeker pubers kun je goed inspireren en motiveren. Soms met een lach en soms met een traan. En natuurlijk is het soms even doorbijten. Maar met ons maatwerk lukt het. We bieden de veiligheid, waarbinnen leerlingen zich goed kunnen ontplooien. En ik leer processen aan waarmee leerlingen zich de stof eigen maken, waarmee ze zogenoemd leren leren.

Wat is volgens jou de kracht van Luzac?

Wat ik mooi vind aan Luzac is dat we altijd uitgaan van wat een leerling wél kan, in plaats van wat hij of zij niet kan. Onzekerheden werken namelijk erg beperkend. Laten we die vooral niet aanpraten door te vertellen wat de leerling niet kan. Het puberbrein kent vele dimensies!

Luzac is er voor iedereen die het onderste uit de kan wil halen. Niet alleen leerlingen die vastlopen binnen hun schooltijd komen bij Luzac terecht. Juist ook leerlingen die willen excelleren zitten op hun plek bij Luzac. Sommige leerlingen hebben 8’en en 9’ens nodig om in aanmerking te komen voor hun lotingsstudie, zoals medicijnen of tandheelkunde. En sommige leerlingen beginnen sneller aan hun studie door het 2 in 1-examenjaar te volgen.

Ik vind het gaaf dat we een facilitator zijn voor leerlingen die een drive hebben en dromen willen najagen. Zo ging een leerling bij mij in januari wiskunde B volgen om in aanmerking te komen voor de studie Econometrie. In 4 maanden heeft hij zijn deelcertificaat behaald. En zo kon hij toch nog snel aan de slag gaan met zijn ambitie. Dat maakt mij ontzettend trots.

Naast jouw rol als docent heb je ook een eigen bedrijf. Wat neem je daarvandaan mee naar jouw lessen?

Tijdens mijn lessen kan ik mijn kennis en ervaring vanuit het bedrijfsleven mooi inzetten. Ik heb namelijk sinds 2000 een eigen consultancybedrijf dat zich richt op inclusive finance in rurale gebieden wereldwijd en duurzaamheidsvraagstukken. Daarnaast zit ik in de Board van True Nature Foundation. Daar zorgen we onder andere voor rewilding en biodiversiteit – dat verdwenen diersoorten weer teruggebracht worden in natuurreservaten. Binnen deze natuurgebieden zetten we dan weer preventieve gezondheidsprojecten op met verzekeraars, waarin mensen ‘gereset’ worden in de natuur en weer kunnen terugkeren in hun arbeidsproces. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een burn-out. De natuur geeft mensen hun energie terug.

Ik vind het ontzettend leuk om mensen mooie prestaties te zien leveren. Ik coach bijvoorbeeld ook topsporters. Iedereen heeft het in zich om het maximale uit zichzelf te halen. Met Luzac heb ik een pilot gedraaid voor het project ‘goud in ieder kind’, waarin met passie werken aan te toekomst en plezier hebben in wat je doet centraal staan. Hoe kunnen leerlingen fysiek, mentaal en emotioneel fit worden? En wat is de invloed van een goed slaapritme, voeding en ontspanning? Allemaal factoren waarvan je je bewust kunt zijn om goed te presteren en zelf in balans te zijn.

Kortom: ik laat graag een goede footprint achter op de aarde. Met mijn eigen bedrijf, als topsportcoach én in mijn rol als docent bij Luzac. Het opzetten van een mooi Luzac (A)Lumni-netwerk voor kennisdeling, stages, exchange programma’s en mooie bijeenkomsten met oud Luzac-leerlingen staat nog hoog op mijn wensenlijstje.