Terug naar alle nieuwsberichten

Is het 2-in-1-examenjaar van Luzac voor uw kind weggelegd?

Gaat uw kind graag een uitdaging aan? En bent u benieuwd of het 2-in-1-examenjaar hem of haar past? Beluister dan de vijfde Podklas-aflevering van Luzac over het 2-in-1-examenjaar.

Veel leerlingen met een mavodiploma op zak willen in één jaar hun havodiploma bemachtigen. Of ze gaan na de havo in één jaar voor hun vwo-diploma. Rector Pauline Heistein gaat in gesprek met manager onderwijs Jamina Deumic, geschiedenisdocent Stan Daanen en oud-leerling Jan Hamminga.

Hoe werkt het 2-in-1-examenjaar?

Manager onderwijs Jasmina: “Eigenlijk zegt de naam het zelf al. Je gaat twee jaar van het reguliere onderwijs in een jaar volgen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld 4 en 5 havo tegelijk doet. Dat maakt dat je een vol jaar hebt. Dat is uitdagend en vraagt om commitment. Maar zo haal je wel jouw diploma in een jaar.

Het 2-in-1-examenjaar is een van de kernproducten van Luzac. Wij hebben er al bijna veertig jaar ervaring mee en weten als geen ander hoe we dit kunnen vormgeven. De eindtermen en de leerdoelen zijn het eindpunt. Daar stemmen we het op af. Het helpt natuurlijk dat we kleine klassen hebben en dus kunnen differentiëren.”

Hoe zorgen docenten ervoor dat leerlingen alle leerstof tot zich nemen?

Stan Daanen, geschiedenisdocent: ‘’Boven de stof staan is ontzettend belangrijk. We moeten goed herleiden wat de leerdoelen zijn. Ik kijk echt: wat moet de leerling kennen en kunnen? Bij vwo is dat bijvoorbeeld voor het merendeel toepassen. Daar richt ik mijn lessen op in. Het is veel meer dan vakinhoud en jaartallen stampen. Ik pas strategieën toe waarmee ze bijvoorbeeld goed kunnen samenvatten en bronnen analyseren. De leerlingen moeten natuurlijk dubbel zoveel als gebruikelijk leren.’’

‘’Mijn docent vroeger sprak 45 minuten lang. Ik smulde ervan, want geschiedenis was mijn interessegebied. Binnen mijn lessen heb ik oog voor de verschillende leerlingen. Zo kunnen de opdrachten die ik ze geef nog wel verschillen. Is iedereen bij? Dan gaan we de verdieping in. Afsluitend kies ik nog weleens voor een spel, zoals ‘Geschiedenis in 30 seconden’. Kortom: we zorgen ervoor dat elke leerling de lesstof goed tot zich neemt.’’

Hoe ervaren leerlingen het 2-in-1-examenjaar?

Jan: ‘’Was het te doen? Absoluut. Het resultaat is er, dus dan mag je zeggen dat het te doen is. Het moet je passen. En dat deed het bij mij. Het programma wordt je op zo’n manier aangereikt dat het lukt. Maar je moet het natuurlijk wel zelf doen. En je moet je natuurlijk actief opstellen tijdens de les en vragen durven stellen. De docent gaat pas verder met de les als jij het begrijpt. Dat is een van de dingen die Luzac onderscheidt. Ik heb een dosis zelfvertrouwen overgehouden aan Luzac. Op het reguliere onderwijs kreeg ik constant een negatieve bevestiging. Ik leerde hard, maar haalde drieën en vieren. Bij Luzac kreeg ik de stof anders aangereikt. Toen viel het kwartje’’

Beluister de hele podcast over het 2-in-1-examenjaar.

Volgende keer bij Luzac Podklas: Pubers motiveren?!

Heeft uw kind motivatieproblemen? En zitten die dusdanig in de weg dat hij of zij nauwelijks kan functioneren? Daar zijn oplossingen voor! Niet alleen voor school, maar ook voor thuis. Ontdek hoe u uw kind kunt helpen tijdens de Podklas Pubers motiveren?! Rectoren Pauline Heistein en Jackeline Tullenaar weten als geen ander hoe u het beste met de motivatieproblemen van uw kind kunt omgaan en geven concrete tips.

De Luzac Podklas verschijnt iedere twee weken tot en met de zomervakantie. Als u zich abonneert op de Luzac Podklas, hoeft u er nooit eentje te missen.

Contact opnemen

Wilt u een vraag stellen over iets dat u in de Podklas heeft gehoord, of wilt u uw mening delen? Dat kan! Stuur uw bericht naar [email protected]. We gaan graag met u in gesprek.