Luzac Lyceum: hard werken met plezier én resultaat

Voor middelbare scholieren uit ’s-Hertogenbosch, Leiden en Alkmaar valt er vanaf volgend schooljaar meer te kiezen: Luzac Lyceum opent haar deuren. “Het motto is hier: hard werken en plezier maken.”

“Je maakt hier inderdaad lange dagen”, zegt Julia. “Ik zit langer op school dan mijn vrienden. “Als het zomers mooi weer is en je weet dat je vrienden vrij zijn, is dat best moeilijk”, vult Aliς aan. “Maar de leraren hebben echt tijd voor je. Ze leggen het net zo vaak uit tot je het wel snapt”, zegt Gavin. Julia, Aliς en Gavin, allen 16 jaar, zitten in de kamer van de rector van het Luzac Lyceum in Den Haag, een fraaie ruimte in een statig pand in het centrum van de stad. Julia en Aliς doen dit jaar eindexamen, Gavin doet havo 4.

Ook al luistert de rector mee, de leerlingen nemen geen blad voor de mond. Gavin: “Je moet hier gewoon hard werken. Punt.” “Maar het grote voordeel is dat ik daardoor wel een niveau hoger zit”, zegt Julia. “Volgens mijn schooladvies kon ik het niveau dat ik nu volg niet aan. Maar straks heb ik toch mooi het diploma voor een hoger niveau binnen. Dan heb je veel meer mogelijkheden. Dat ik wat harder moet werken dan vriendinnen op andere scholen maakt me dan niet uit.”

Resultaat telt

Het resultaat telt, lijken de leerlingen van het Haagse Luzac te willen zeggen. Maar dat wil niet zeggen dat er op een Luzac Lyceum geen ruimte is voor leuke dingen. Leerlingen van Luzac Hilversum stonden dit jaar op de ski’s in Oostenrijk, die van Utrecht bezochten het CERN in Genève. Zo gaan leerlingen er vaker op uit.
“Het motto is hier: hard werken en plezier maken”, zegt Ger de Haas, docent geschiedenis en leerlingenbegeleider op Luzac Alkmaar. “Dat kan zeker samengaan. We zijn dit jaar met de leerlingen naar het Rijksmuseum geweest. Een leuke trip met z’n allen, die bovendien goed aansluit bij de eindexamenstof van deze leerlingen. Na het museum zijn we lekker uit eten geweest. Werk en plezier gaan hier prima samen.”

Echt maatwerk leveren

Wat ook bijdraagt aan een prettige sfeer op het Luzac: kleine klassen. “Daardoor hebben we de luxe om per leerling te kijken wat hij of zij nodig heeft”, zegt Christine Visser-van der Wolk, rector van het Luzac in Leiden. Dagmar Opheij, rector van de school in ’s-Hertogenbosch: “We kunnen echt maatwerk leveren. Dat betekent dat we leerlingen die moeite hebben in een bepaald vak extra aandacht kunnen geven. Leerlingen die juist goed zijn in een vak kunnen bijvoorbeeld eerder eindexamen doen. Zo hebben ze in hun eindexamenjaar meer tijd voor andere vakken.”

Leerlingen doen hun huiswerk tijdens de studie-uren op school. Alleen voor toetsen of werkstukken zitten ze thuis met hun neus in de boeken. Ze maken lange schooldagen, maar eenmaal thuis zijn ze meestal ook echt vrij.

Veel ouders zijn bang dat er op het Luzac een streng regime heerst. “Tegen die ouders zeg ik altijd: we zijn strikt, maar hebben ook veel lol”, zegt Arend Voet, rector van Luzac Alkmaar. “We merken aan de leerlingen dat ze structuur fijn vinden. Bovendien, de grootste voldoening zit in het feit dat ze bij ons die toets wél halen. Wij ondersteunen, maar uiteindelijk doen ze het zelf. Dat geeft zelfvertrouwen.”

Misverstand

Nog een hardnekkig misverstand: de verwende rijkeluiskinderen die op het Luzac zouden zitten. “Dat dacht ik eerst ook”, zegt Julia uit Den Haag. “Maar gelukkig zitten hier niet alleen maar kakkers. Iedereen werkt gewoon keihard om de toets te halen. Dat geldt ook voor kinderen met rijke ouders. Je hebt hier trouwens ook geen groepjes. In mijn klas hoort iedereen er gewoon bij. Ook dat is het voordeel van een kleine klas. Je weet precies wat je aan elkaar hebt.”