Een nieuwe school voor Bastiaan
September vorig jaar
Groep 8. Het schooljaar is nog maar net gestart, maar het voelt nu al anders dan de voorgaande jaren. De komende maanden gaat het erom spannen. Dit jaar worden belangrijke adviezen gegeven en keuzes gemaakt, Bastiaan moet zich van zijn beste kant laten zien. Bastiaan zelf vindt het allemaal maar onzin. Hij maakt zich er niet zo druk om. Zijn ouders, Marc en Anke, zouden graag zien dat Bastiaan straks naar dezelfde middelbare school gaat als zijn oudere zus. Die zit op het vwo en doet het prima. Met Bastiaan loopt het altijd nét een beetje anders.
Bastiaan heeft een uitstekend stel hersens, maar weet deze niet altijd op het juiste moment te gebruiken. Hij is een dromer en kan slecht omgaan met prestatiedruk. Juist als de spanning stijgt en het erop aan komt, kan Bastiaan onrustig worden en minder goed uit de verf komen. Marc en Anke zijn nu al bezig met het schooladvies. Hoe gaat dat uitpakken? En hoewel de eindtoets minder belangrijk is dan voorheen, levert deze extra stress op voor Bastiaan. Wat Marc en Anke vooral vervelend vinden: als die toets niet goed gaat, zorgt dat weer voor een fikse knauw in het zelfvertrouwen van hun zoon. Ze zijn ervan overtuigd dat Bastiaan naar het vwo kan, hij heeft het gewoon in zich. Hij roept ook al jaren dat hij veearts wil worden in een dierentuin, dat vwo-diploma is dus echt nodig.
Nu ‘het jaar van de waarheid’ is aangebroken, zien Marc en Anke in dat de school van hun dochter niet bij Bastiaan past. Moet die school überhaupt nog wel het streven zijn? Bastiaan zou weleens onder kunnen sneeuwen op zo’n grote, anonieme scholengemeenschap. Krijgt hij daar wel voldoende aandacht? En hoe gaat het als straks zijn puberteit losbarst? Zijn zus is een makkelijke puber, maar Bastiaan zou wel eens een lastige kunnen worden. Biedt die school dan nog wel voldoende aandacht en structuur? Maar ja, wat is het alternatief?
Een paar maanden later…
Ouderavond. Marc en Anke zitten tegenover de leerkracht van Bastiaan. Die twijfelt of Bastiaan wel naar het vwo kan en wijst hen op de mogelijkheden van Luzac. Een particuliere school, daar hadden ze nog niet aan gedacht.
Anke: “Vanaf toen ging het heel snel. Alles viel op z’n plek. We zijn naar een Open Dag van Luzac gegaan en kregen direct een goed gevoel bij de kleinschaligheid en alle persoonlijke aandacht. Luzac biedt flexibel onderwijs, maar wel met veel structuur. Het maximale uit jezelf halen onder goede begeleiding staat centraal, maar er is ook ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Sociale vaardigheden, cultuur, sport en levenskunde, dat vinden we belangrijk.”
Vader Marc vindt het plezierig dat het team van Luzac in Bastiaan gelooft. “Tuurlijk kijken ze naar zijn scores en het schooladvies, maar ze luisteren vooral naar zijn verhaal. Ze doorzien wat hij waard is. Ook het feit dat huiswerk op school gemaakt wordt en dat Bastiaan dagelijks van 9 tot 17 uur in de veilige schoolomgeving verblijft, vind ik waardevol. Ik vind het bovendien prettig dat er een tweejarige brugklas is. Zo is er meer tijd om te beoordelen welk niveau bij hem past, waarbij ze altijd streven naar het hoogst haalbare.”
En hoe is het nu?
Bastiaan zelf vond Luzac destijds niet zo’n goed idee. Hij ging liever met z’n vriendjes mee naar een andere school. Direct na de introductieweek had hij echter allerlei nieuwe vrienden en voelde hij zich thuis op Luzac. Hij zit in een klas met 11 andere kinderen en krijgt alle aandacht. Bastiaan: “Ik moest wennen aan het idee. Maar ik ben echt heel blij. Ik haal goede cijfers. Ik ben trots op mezelf en mijn ouders zijn ook trots op mij. Luzac past bij mij, ik zou niets anders meer willen!”
Benieuwd of Luzac ook iets voor uw zoon of dochter is? Kom dan eens langs voor een afspraak op een vestiging bij u in de buurt.