Weer dikke voldoendes met RTTI

De cijfers van Lieke Pierik (17) maakten in de bovenbouw een vrije val naar beneden, hoe hard ze ook leerde. Luzac Zwolle zette de RTTI-tool in om haar te helpen. “Als ik een toets had gemaakt en mijn ouders vroegen hoe het was gegaan, dacht ik: nou, best prima. Maar als ik ’m dan een week later terugkreeg, was het helemaal niet prima”, weet Lieke nog.

In de tweede klas stroomde ze in bij Luzac Zwolle. Daarvoor zat ze op een tweetalig vwo. Sommige vakken vond ze moeilijk, helemáál in het Engels. “Ik had gehoopt dat het op Luzac in het Nederlands beter zou gaan, maar geschiedenis en economie bleven lastig. Ik deed supererg mijn best, want ik wilde voldoendes halen. Niet eens achten of negens, gewoon een voldoende.”

Probleemvakken

In plaats van voldoendes volgden de drieën en vieren elkaar in een rap tempo op. Frustrerend, want om haar heen haalden klasgenoten wél hoge cijfers. Lieke: “Terwijl ze volgens mij minder tijd aan leren besteedden dan ik.” Nog harder werken had dus geen zin, wat dan wel? De ‘probleemvakken’ geschiedenis en economie laten vallen was geen optie, want Liekes gekozen profiel – Economie en Maatschappij – zou ze nodig hebben voor een studie bedrijfskunde. Hoewel: “Cijfers vind ik interessant, maar met geschiedenis wilde ik later echt niks, nul gaan doen. Maar ja, dat vak zat nou eenmaal in dat pakket.”

Geschiedenisfilmpjes

Vanuit Luzac Zwolle kreeg Lieke hulp: de RTTI-tool (Reproductie, Toepassing in bekende situatie, Toepassing in nieuwe situatie en Inzicht) zou wellicht wat voor haar zijn. De tool geeft aan hoe een leerling scoort op bepaalde onderdelen, bijvoorbeeld hoe goed de leerling heeft doorzien waar men met een toetsvraag naar vraagt of hoe goed hij de begrippen kent. “We kwamen erachter dat ik bij toetsen niet goed wist wat ik moest antwoorden op een vraag. Soms schreef ik superveel op, maar waren dat niet de antwoorden die de docent wilde hebben.”

Bij economie bleek er nog iets anders te spelen, namelijk het begrip van economische termen. Dat werd opgelost met leerkaartjes: op de ene zijde stond een woord, op de andere zijde de uitleg. In de bijles geschiedenis bekeek ze filmpjes en zette ze vervolgens op een groot vel schematisch het onderwerp uiteen. Stap voor stap kreeg Lieke zo grip op de leerstof én op de toetsvragen. “Door de gemaakte toetsen achteraf te bekijken, kon ik leren van mijn fouten. Zo wist ik beter waar ik op moest focussen.”

Geslaagd

Liekes cijfers werden vorig schooljaar steeds iets beter. De grootste sprong maakte ze bij economie: een 6,6 voor haar eindexamen, terwijl ze het examen in ging met een 5,4. “Toen de examens erop zaten, had ik het gevoel dat ik het wel goed had gedaan. Twee jaar daarvoor zat ik er vaak helemaal naast met mijn inschatting. Maar mijn gevoel bleek nu te kloppen, ik was geslaagd! Daar kreeg ik superveel zelfvertrouwen van.” Inmiddels studeert ze bedrijfskunde gericht op de modebranche aan TMO Fashion Business School in Doorn. “Met cijfers. Niks meer met geschiedenis, gelukkig!”

Meer weten over RTTI? Lees hier wat deze methode precies inhoudt.