“Wat is het allermooiste aan naar school gaan?”

Wat is het allermooiste aan naar school gaan? Het antwoord op die vraag zal voor alle leerlingen verschillen. Is het de vakantie waar je naartoe leeft, of de verlossende bel na afloop van het laatste uur? Is het die ene jongen of dat ene meisje waar je helemaal warm van wordt? Of draait het om het plezier en de vriendschap die je ervaart met je klasgenoten?

De juiste energie

Als leerlingen zit je allemaal in hetzelfde schuitje. Als het ’s morgens regent word je allemaal nat. Als de SE week dichterbij komt, heb je allemaal een drukke en een spannende tijd. De juiste energie hebben maakt een groot verschil. Met de juiste energie kun je bergen verzetten.
Maar hoe kun je die energie oproepen? Is er een knop waarmee je wilskracht aan en uit kan zetten? Kun je ernaar zoeken en als je het hebt gevonden, hoe kun je het dan vasthouden? Naar mijn idee vraagt het vinden én vasthouden van de juiste energie om constant balans aan te brengen. Balans tussen dingen doen en dingen laten. De juiste energie hebben betekent dus ook wel eens ‘nee zeggen’ tegen en weerstand kunnen bieden aan afleidingen. Het hebben van een doel en een plan geeft leerlingen richting en houvast. Weten waar je mee bezig bent en wat je ermee wil bereiken kan jouw energie voeden. Sommige leerlingen hebben dat helder voor de geest, anderen hebben nog geen idee. Er zijn ook leerlingen die het op woensdag helemaal te pakken hebben en het op vrijdag alweer volledig kwijt zijn. Al deze leerlingen komen ’s morgens binnen, met hun eigen verhaal en een rugzak vol boeken en schriften.

Positieve beleving

Als leerlingbegeleider en docent geschiedenis probeer ik leerlingen te helpen. Helpen bij het stellen van de juiste vragen en het stoeien met de juiste antwoorden. Als leerlingen met tegenzin naar school gaan, voelen de dagen lang en vervelend. Het huiswerk stapelt zich op en de berg wordt steeds hoger. Een prettige sfeer, een leuk vak en een inspirerende docent dragen bij aan een positieve beleving. Als we er met de juiste energie tegenaan gaan wordt alles lichter. Wat echt geweldig werkt is goede resultaten behalen voor verricht werk. Daar worden leerlingen blij van. Een toets, tentamen of werkstuk maken en hier een (ruime) voldoende mee scoren. Daar kan je mee thuis komen. Kan ik hierbij voor leerlingen het verschil maken? Reken maar, en daar krijg ik dan weer de juiste energie van.

Ger de Haas, leerlingbegeleider en docent geschiedenis