Effectieve leerstrategieën

'Chunken' en 'Woordweb'

Leren is een vak. Niet alle leerlingen leren effectief genoeg. Bij Luzac zorgen speciale leerstrategieën ervoor dat leerlingen resultaat kunnen halen uit hun harde werk. Rob Frencken (rector Luzac Goes) vertelt hier meer over.

Er zijn twee belangrijke leerstrategieën, die leerlingen effectiever leren werken.

Chunken

Bij ‘chunken’ maken leerlingen een overzicht van een grote stofhoeveelheid (bijvoorbeeld per thema of hoofdstuk). Per onderdeel noteert de leerling de belangrijkste begrippen en onderdelen.

Voordelen:

  • De leerling leert hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden.
  • De leerling heeft overzicht van de complete lesstof en weet welke onderdelen goed gaan, maar ook welke aspecten nog aandacht verdienen.
  • De leerling ziet welke begrippen (van de verschillende onderdelen) met elkaar te maken hebben en krijgt dus inzicht in verbanden tussen paragrafen en/of hoofdstukken.

Woordweb

De tweede leerstrategie is het woordweb. Hierbij noteert de leerling begrippen uit de chunk, die hij of zij lastig vindt. Door er een omschrijving in eigen woorden bij te plaatsen onthoudt de leerling het begrip beter. Daarnaast ziet hij of zij direct met welke andere lesstofonderdelen het begrip te maken heeft. De leerling plaatst er zelf voorbeelden of formules bij. Kortom… het begrip staat niet langer op zichzelf maar krijgt inhoud en context.

Voordelen:

  • De leerling leert de echte betekenis van een begrip.
  • De leerling leert de plaats herkennen van het begrip in de totale lesstof.
  • De leerling leert het begrip op andere manieren (her)kennen.
  • De leerling kan deze vorm ook gebruiken bij het beantwoorden van toepassingsvragen.

Wilt u meer informatie over de beste leerstrategieën voor uw kind? Stuur een berichtje naar Rob Frencken: [email protected] of maak een persoonlijke afspraak op een vestiging bij u in de buurt.