Effectieve leerstrategieën bij Luzac

Effectief leren met 'Chunken' en 'Woordweb'

5 februari 2019

Deze periode zijn we bij Luzac Goes aan de slag gegaan met twee leerstrategieën, die leerlingen effectiever leren werken.

Chunken

De eerste is ‘Chunken’. Hierbij maak je een overzicht van een grote stofhoeveelheid (bijvoorbeeld per thema of hoofdstuk). Je noteert – per onderdeel – de belangrijkste begrippen en onderdelen.

Voordelen:

  • Je leert hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden
  • Je hebt overzicht van de complete lesstof en weet welke onderdelen goed gaan, maar ook welke aspecten nog aandacht verdienen
  • Je ziet welke begrippen (van de verschillende onderdelen) met elkaar te maken hebben en krijgt dus inzicht in verbanden tussen paragrafen en/of hoofdstukken

Woordweb

De tweede is het woordweb. Hierbij noteer je begrippen uit de chunk, die je lastig vindt. Door er een omschrijving in eigen woorden bij te plaatsen onthoud je het begrip beter. Daarnaast zie je direct met welke andere lesstofonderdelen het begrip te maken heeft. Je plaatst er zelf voorbeelden of formules bij. Kortom….het begrip staat niet langer op zichzelf maar krijgt inhoud en context.

Voordelen:

  • Je leert de echte betekenis van een begrip
  • Je leert de plaats herkennen van het begrip in de totale lesstof
  • Je leert het begrip op andere manieren (her)kennen
  • Je kunt deze vorm ook gebruiken bij het beantwoorden van toepassingsvragen

Mocht je het leuk vinden om met deze werkvormen aan de slag te gaan? Stuur een berichtje naar: [email protected]