Dossier BRUGKLAS, deel 1: Guus aan het woord

Naar de brugklas! Een nieuwe school, nog onbekende klasgenoten, voor elk vak een andere docent en huiswerk, hoe zit het daarmee? De overgang van basisschool naar middelbare school kan best indrukwekkend zijn. De persoonlijke en kleinschalige aanpak van Luzac verkleint de impact, waardoor kinderen snel hun draai vinden en het maximale uit zichzelf halen.

Goed verhaal natuurlijk, maar hoe voelt het nu écht om brugklasser te zijn op Luzac? We vroegen het aan Guus (14), die vorig jaar in de brugklas van Luzac Utrecht begon. Hoe kijkt hij als tweedeklasser terug op zijn eerste jaar?

Wat kun je je herinneren van groep 8 op de basisschool?

Ik was nog niet echt gemotiveerd voor school. Ik was echt nog veel meer een kind en ik was nog niet zo goed in leren. Het was wel leuk op school maar ik deed eigenlijk niet zo goed mijn best. We hadden een heel slimme klas en ik had er een beetje moeite mee. Ik vond het niet zo erg maar ik merkte het wel. Ik keek best wel op tegen de middelbare school.

Waarom hebben jij en je ouders destijds gekozen voor Luzac?

Omdat ik dan beter zou kunnen leren. Dus echt voor mijn toekomst en voor een grotere kans op een goede baan. Anders zou ik naar basis/kader gaan en bij Luzac mocht ik naar vmbo-t. Mijn ouders vonden het wel nodig dat ik wat extra hulp zou krijgen.

Wat was jouw eerste indruk van de brugklas hier?

Ik dacht: fijn een kleine klas, dan kan ik goed opletten. Dan krijg ik meer aandacht van de docent. Ik moest wel wennen aan sommige klasgenoten, maar iedereen bleek ontzettend aardig. Ik heb heel snel vrienden gemaakt. Ook was het even wennen aan bepaalde docenten, vooral eentje, die is heel streng!

Hoe bevalt het op dit moment op Luzac?

Heel goed! In begin was ik drie weken ziek, dat was niet zo’n lekker begin. Maar school heeft mij toen goed geholpen met alles inhalen. Nu sta ik er goed voor en zijn mijn cijfers een stuk beter dan aan het begin van het jaar. Ik probeer zonder onvoldoendes over te gaan en ik weet bijna zeker dat dat gaat lukken.

Wat vind je leuk en minder leuk aan deze school?

Leuk is: dat je bij ons op school met iedereen contact hebt. Dus ook met kinderen uit de 3e en 4e klas. Ook gaan we af en toe leuke dingen doen met elkaar, zoals skiën, lasergamen en kickboksen. De pauzes zijn gezellig, dan hebben we ons eigen hoekje en gamen we tegen elkaar. Het is ideaal dat we ons huiswerk op school maken. Thuis hoef je daar niet meer mee bezig te zijn.

Minder leuk is: als je heel veel studie-uren hebt als er bijvoorbeeld een docent ziek is. Dan heb je je huiswerk soms al af en moet je toch stil zijn en op school blijven. Het hoort er ook bij dat je later uit bent dan je vrienden op een andere school, dat is wel jammer.

Hoe vind je het om in een kleine klas te zitten met leerlingen uit verschillende jaren?

Soms is het onhandig omdat je een toets in de studiezaal moet maken en je moet ook stil zijn als de andere klas uitleg krijgt. Maar het is ook gezellig, want je hebt extra contact met andere leerlingen en je kunt ook goed samenwerken. Het is heel normaal om met mavo en havo door elkaar te zitten, de docenten hebben toch genoeg tijd.

Welk vak vind je het leukst en waarom?

Het leukste vak is gym, vooral omdat ik daar heel goed in ben. Maar van de andere vakken vind ik geschiedenis het leukst. Daar weet ik al veel van en wat er vroeger gebeurde is ook best interessant.

Heb je al een béétje een idee van wat je hierna wil gaan doen?

Misschien wil ik wel naar de hoge hotelschool en mijn eigen hotel beginnen. Dat hotel staat dan wel in een warm land zoals bijvoorbeeld Bonaire. Dan kan ik na mijn werk ook nog even lekker in de zee springen! En als dat niet lukt dan word ik een manager, met presentaties geven enzo. Dat is leuk en makkelijk om te doen.

Welke (grappige) situatie op school vergeet je niet snel?

Dat mijn klasgenoot Floris tijdens de ski-reis van de zwarte piste af ging. Dat was echt heel grappig. Hij was de hele weg naar beneden aan het schreeuwen en op de helft ging hij gewoon op de piste liggen. Hij is wel veilig beneden gekomen. En toen we met een geschiedenisles naar buiten gingen om de grens van de Romeinen te zien. We hoefden dus tijdens schooltijd niet in de klas te zitten en het was nog leerzaam ook.

Volgende week stellen we ook een paar vragen aan de leerlingbegeleider van Guus, mevrouw Van Diemen. Leuk om te ontdekken hoe zij vanuit haar rol naar de brugklas van Luzac kijkt!

Kennismaken met Luzac?

Kom naar onze open dag. Klik hier voor meer informatie.