De dag van Jackeline Tullenaar, rector

Jackeline Tullenaar begon acht jaar geleden als rector bij Luzac. Ze gaat elke dag met plezier aan het werk en leerlingen vragen haar weleens waarom ze zoveel lacht. Elke dag is anders en ze kijkt er altijd weer naar uit om samen met haar team het verschil te maken voor haar leerlingen. Eén avond in de week gaat ze naar de Rotary. De andere avonden brengt ze graag thuis door met haar gezin. Zelf spijbelde ze vroeger vaak, ze was meer bezig met het verbeteren van de wereld dan met school. Juist daarom begrijpt ze haar leerlingen zo goed. Het mooiste moment van het schooljaar vindt ze de diploma-uitreiking. “Soms komen ouders en leerlingen naar me toe om me te bedanken. Ze vertellen dan dat Luzac voor hen echt dé oplossing was. Dat geeft natuurlijk voldoening.” We lopen een dagje met haar mee zodat we een beeld krijgen van wat een rector van een Luzac-vestiging zoal doet. Mevrouw Tullenaar legt gedurende de dag uit wat er gebeurt (of zou kunnen gebeuren).

08:00 rondje school

“Ik sta ’s morgens met mijn jongste dochter op, laat de hond uit en zorg dat mijn dochter op tijd de deur uitgaat. Ik woon vlakbij de vestiging, dus vijf minuten na mijn vertrek stap ik als eerste de school binnen. Mijn werkdag begint dan ook met het openen van de school. We zijn er weer klaar voor. Docenten, medewerkers en leerlingen komen binnen, en soms staan er ouders onaangekondigd voor de deur. Dan kun je zeggen dat je geen tijd hebt en een afspraak maken, óf ter plekke de vader of moeder even goed in de ogen kijken en rustig te woord staan. Bij Luzac zijn we er absoluut ook voor de ouders.”

09:00 van alles en nog wat

“Om 9 uur zitten de leerlingen in de lessen, de school is begonnen en alles loopt. Ik bel wat ouders na en ik houd me bezig met mijn eigen werkzaamheden. Om een school goed draaiend te houden, besteed ik veel aandacht aan kwaliteitszorg. Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de ouders, docenten en uiteraard de inspectie. Ik kijk ook altijd naar de toekomst. Waar willen we heen met onze school? Hoe kunnen we de kwaliteit verbeteren? Tussendoor spreek ik leerlingen aan die even een stok achter de deur of een hart onder de riem nodig hebben. Mijn leerlingen moeten zich prettig en veilig voelen hier, ook in een gesprek met mij.”

11:15 aandacht voor de leerlingen

“Op dit tijdstip zit ik vaak een uur in de studiezaal bij de leerlingen, zo ook vandaag. Zij studeren en overhoren elkaar. In het begin vinden sommigen het vreemd dat ik erbij zit, maar dat went al snel. Voor sommigen is het een trigger om nog nét iets geconcentreerder te werken. Het is prettig dat je ondertussen ziet wat leerlingen doen en hoe zij zich gedragen. Ook voor de docenten is het fijn dat ik hier per leerling een beeld van heb. Ondertussen ben ik gewoon aan het werk: mails beantwoorden, salarisadministratie, personeels- en leerlingdossiers bijwerken en controleren of de examengegevens kloppen. Leerlingen kunnen me echter altijd storen, ik ben er om ze te helpen indien nodig.”

13:15 lunchpauze

“Tijdens de pauze verzamelen leerlingen zich op zolder of op het schoolplein, waar zij samen lunchen. Soms loop ik zelf een rondje want je voelt aan je kleine teen als er iets speelt met een leerling. Even een kort praatje is vaak al genoeg. Het is fijn om daar dan adequaat op in te kunnen spelen. Zelf lunch ik altijd met de docenten en andere stafmedewerkers. Zo hoor ik ook vanuit deze hoek wat er allemaal speelt.”

14:15 intake

“Na de pauze is het tijd voor een uitgebreid intakegesprek met een nieuwe leerling. Ik stel de leerling centraal, maar vraag ook wat de ouders belangrijk vinden. Dat zijn ze niet gewend. Ouders vinden niet alleen goed onderwijs belangrijk. Ze hechten veel waarde aan een veilige, leuke leeromgeving! Natuurlijk kijken we naar cijfers van leerlingen, maar hun motivatie is voor ons doorslaggevend. Bij Luzac bieden we leerlingen weer perspectief. Ze halen hierdoor het niveau dat ze in het reguliere onderwijs soms niet kunnen halen. Bij ons lukt dat wel, doordat we met een klein team zijn. De docent staat voor de leerling klaar en de rector staat áchter de leerling. Een veilig ‘kordon’ waardoor leerlingen zich gesteund voelen. Belemmeringen zijn er niet, wel veel oplossingen. Hierdoor zien leerlingen dat school hen niet remt, maar helpt. Ze durven weer vragen te stellen want ze krijgen altijd antwoord.”

16:15 laatste uurtje

Eindhoven leerlingen“Ook aan het eind van de dag staat mijn deur altijd open. Bijvoorbeeld voor leerlingen die nog met vragen zitten of gewoon even hun verhaal kwijt willen. Dat kan gewoon, en dat weten ze. Ik sta dichtbij de leerlingen, dat is zeer belangrijk en waardevol. Aan het einde van de middag bespreek ik met een mentor de vorderingen van enkele leerlingen. Wij volgen continu de prestaties van alle leerlingen en bijna elke maand bekijken we of het persoonlijke actieplan van de leerling aangepast moet worden. Wat gaat goed, wat kan beter, aan welke vaardigheden moet extra aandacht besteed worden, heeft hij of zij steunles nodig voor een vak, zit deze leerling op het juiste niveau? Om 17:30 is de school uit, zijn de leerlingen naar huis en rond ook ik mijn werkzaamheden af.“

 

Dit was zomaar een dag, uit het leven gegrepen van een rector bij Luzac. Mevrouw Tullenaar: “Elke dag is natuurlijk anders, maar het geeft in ieder geval een impressie van hoe mijn dag eruit kan zien. Leuk om dat gedeeld te hebben!

Dit blog verscheen eerder in Luzac Magazine 1. Klik hier om het magazine te bekijken.