Hij liep vast in 4 havo

en boekt nu op alle fronten vooruitgang

Rob Frencken – rector Luzac Goes – vertelt het succesverhaal van een 4-havo leerling.

Leerlingen starten het schooljaar met de bedoeling er een succesvol jaar van te maken en hun doelen te bereiken. Soms lukt dat niet en lopen zij gaandeweg vast. Ambities bijstellen is dan een optie, maar dat is vaak helemaal niet nodig!

Leerlingen kunnen ook voor een andere leeromgeving kiezen. Bijvoorbeeld een waarbij er de juiste randvoorwaarden zijn om het beste uit zichzelf te halen.

Graag wil ik jullie kennis laten maken met een leerling die deze stap heeft gemaakt. Hij liep in het reguliere onderwijs vast in 4 havo. In zijn zoektocht naar een oplossing kwam hij bij ons terecht. Na een uitgebreid kennismakingsgesprek zijn we tot de conclusie gekomen dat hij ontzettend veel in zijn mars had en echt een harde werker was, maar het er gewoon niet uitkwam. Hij zou groot voordeel hebben in een kleine klas, waardoor hij beter en geconcentreerder kon werken aan zijn probleemvakken. Ook was de manier van leren een probleem waar we goed mee aan de slag konden.

Vanaf het moment dat hij medio februari bij Luzac aan de slag is gegaan, heeft hij op alle fronten vooruitgang geboekt. Voor de lastige vakken heeft hij persoonlijke uitleg en aansturing gekregen, waardoor hij achterstanden weg kon werken. Ook bouwde hij bij ons meer vertrouwen op in het aangaan van lastige vraagstukken. Daarnaast heeft hij beter ‘leren leren’. Een goede planning en werken met gerichte leerstrategieën (andere samenvattingen, woordwebs en chunken) zijn belangrijke vaardigheden die hij zichzelf meer en meer eigen wist te maken.

En tenslotte (en niet onbelangrijk) heeft hij meer vertrouwen in zijn studie én zichzelf gekregen. Twee belangrijke voorwaarden en een voorspeller voor het waarmaken van ambities!

Als u meer wilt weten over wat Luzac voor u kan betekenen, dan kunt u altijd een vrijblijvende afspraak maken. ONZE ambitie is het beste uit iedere leerling te halen.