Covey en cultuur in de hoofdrol!

Projectweek in het kader van cultuur

Deze week stond de projectweek voor de niet-examenleerlingen in het kader van cultuur en cultuurverschillen. Zij kregen de opdracht om in groepjes aan de slag te gaan met het maken van een ‘cultureel bordspel’.

Dat bleek een behoorlijke opgave! In groepjes werken betekent namelijk ook goed met anderen communiceren en afspraken maken.  Het betekent ook dat  leerlingen hun opdrachten goed moesten organiseren.

In het vorige project hadden leerlingen al kennis gemaakt de 7 gewoonten van Covey. Ook in deze projectweek kwam een aantal van die gewoonten terug. Je kunt hierbij denken aan:

Plannen (belangrijke dingen eerst)
Denk win-win (als je met elkaar goed samenwerkt, bereik je meer dan ieder voor zichzelf).
Eerst begrijpen, dan begrepen worden (luister eerst goed naar wat anderen van iets vinden, voor je jouw eigen mening meteen opdracht).
Naast deze gewoonten, stonden we ook stil bij de 21st century skills. Vaardigheden die in deze tijd superbelangrijk zijn en steeds meer – zeker in de vervolgopleiding – van leerlingen worden verwacht. Het gaat bijvoorbeeld om samenwerken, kritisch naar je eigen werkhouding kijken, informatie opzoeken en verwerken en presenteren.

Aan het eind van de projectweek werden de verschillende groepjes hier ook op beoordeeld. Uiteindelijk werden leerlingen natuurlijk ook beoordeeld op het gemaakte bordspel!!!

Voor meer leuke weetjes….zie onze Facebook